OBS! Fotomontage.

Ingen framgång för åkare som ville pruta med trafikpolisen

Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.

Vid lunchtid måndagen den 19 mars, kontrollerar Västeråsstyrkan ett turkiskt ekipage på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Som brukligt, kontrolleras dokument medan information från färdskrivaren laddads ner - och till en början ser allt bra ut.
- Föraren gör sig rätt bra förstådd på engelska, men han verkar nervös, säger bilinspektör Roger Ogemar som anar att något nog inte stämmer trots att alla tillstånd är i sin ordning.

Vägavgiften är emellertid inte betald och initialt diskuterar Ogemar och kollegerna om att de ska stoppa där och skriva ut böter för vägavgiften, men det finns ändå en känsla av att det är något som döljs och så visar det sig också vara.
- Octetten visar ett antal grova överträdelser av kör- och vilotiderna, säger Ogemar. Två i Sverige, likadant i Rumänien och Bulgarien.

Det handlar om att ha kört för länge och vilat alldeles för lite. Eftersom överträdelser även begåtts utanför Sverige, blir det sanktionsavgift vars förskott måste betalas innan fortsatt färd. Sanktionsavgiften på 8 000 kronor plus 9 500 kronor i böter, ger en summa på 17 500 kronor.

Föraren har inga pengar på sitt betalkort och börjar pruta på beloppet. Han tycker att en totalsumma på 10 000 kronor är mer rimligt. När det inte går att pruta, kommer nästa fas då han berättar om sin familj, barnen och att han kommer att få problem när han kommer tillbaka till Turkiet.
- Det är säkert så som han säger, säger Ogemar. Men vi har regler och lagar att följa.

Då kommer nästa steg. Chauffören tar plötsligt fram 7 200 kronor i svenska kontanter vilket förbryllar Ogemar och hans kollegor som ställer sig frågan varför en turkisk förare behöver så mycket svenska kontanter med sig. Den frågan lyckas de inte helt reda ut med chauffören.

Kontanterna räcker emellertid vare sig till böterna eller sanktionsavgiften. När man kontaktar åkeriet, börjar även de att pruta och hänvisar till att det är ett litet åkeri.
- Åkeriet får klart för sig att det inte går att pruta och vi klampar ekipaget, säger Ogemar. Och eftersom föraren är från tredje land, beslutar vi oss att se till att få ut böterna på plats också.

Dagen efter har pengar satts in på polisens konto och klampen låses upp, men det finns frågor vi vill ha svar på.

Vi kontaktar därför Şahin Trans i Istanbul eftersom vi vill veta vem de anser är ansvarig för de betydande brotten mot kör- och vilotiderna och varför föraren har med sig så mycket kontanter i svenska pengar som han helt plötsligt visar upp. Och om de menar att föraren bär hela ansvaret, hur kommer de att agera?

Vi är mycket tydliga med att förklara att vi ringer från en tidning och bifogar även länk till vår hemsida. Det är Ernur Öztürk som svarar på mycket bra engelska, men när vi börjar ställa frågor, frågar han om vi kan tala tyska istället, något vi naturligtvis kan erbjuda.

Då kommer nästa begäran.
- Kan ni ge oss registreringsnummer på fordonet och trailern samt namnet på föraren, frågar han.

Eftersom åkeriet tidigare hänvisat till att det är ett litet åkeri, frågar vi om de har så många fordon som sistlidna måndag stått klampade i Västerås, men efterkommer sedan hans önskan om registreringsnumren. Kort därefter återkommer han.

- Vi har ju redan betalat allt. Vad är det mer som inte är rätt, undrar han.

I ett mejl bifogar han kopior på samtliga kvitton som styrker att allt är betalat, men några svar på frågorna vi ställer, kommer inte. Därmed är saken för tillfället avklarad, men vi kanske får anledning att återkomma till åkeriet framledes.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 26 Mars 2018, kl 17:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Kör- och vilotider, Trafikpolisen, Turkiet, Västerås

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant