Jimmie Åkesson mötte bland annat Fredrik Jönsson, Börje Jönsson Åkeri AB, under sitt besök i Skåne. Foto: Göran Rosengren

Jimmie Åkesson besökte Börje Jönsson Åkeri och trafikpolisen i Helsingborg

Det finns två sidor av transportbranschen. Den ena är den politikerna då och då debatterar om i Stockholm. Den andra är verkligheten som uppstår ute på vägarna efter politiska beslut och som branschens utövare ska hantera. Jimmie Åkesson (SD) har nu fått en inblick i den krassa verkligheten.

Det är dags för Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkeson att hälsa på ett av verklighetens svenska åkerier som ska överleva politiska beslut och utländsk konkurrens.

Tillsammans med Säpovakter, anländer Åkesson till Börje Jönsson Åkeri AB i Helsingborg den 22 mars. Där sammanstrålar han med Europaparlamentarikern Peter Lundgren och partiets senaste riksdagskandidat Thomas Morell, för att lyssna på vad vd Ulf Jönsson och sonen Fredrik Jönsson har att berätta om den verklighet de ska verka i.

Ulf Jönsson berättar att åkeriet mellan år 1954 till 2000 bedrev till 98 procent internationell trafik.
- Sedan kommer EU och en liberalisering som går helt överstyr, säger han. Ett Europa helt utan harmonisering mellan länderna.

Det saknas resurser att övervaka trafiken och när utländska konkurrenter använder förare med löner så låga som 250 euro per månad och när en bra lön är 1 200 euro, blir seriösa åkerier i Västeuropa förlorarna när industrin vill ha billiga transporter.
- I kölvattnet på dessa mängder av billiga transporter som till och med konkurrerar ut tågen, följer kriminalitet och sanitär olägenhet där många ekipage samlas, säger han.

Liberaliseringen stannar inte med dagens situation, säger Peter Lundgren.
- Med ytterligare liberalisering, kommer dagens billiga transporter att konkurrera med ännu billigare länder som exempelvis Vitryssland, säger han. Allt för att industrin vill ha billiga transporter.

Thomas Morell har svårt att förstå varför transportköpare inte reagerar på vad de betalar.
- De borde rimligen förstå att de låga priserna inte går ihop, säger han. Eller väljer de att titta bort? Eller skjuta över problemet på speditören?

Han är också kritisk till att statistiken på Transportstyrelsens kontroller av svenska åkerier är missvisande eftersom många små förseelser kan bli till stora belopp.
- Då kan de säga: ”titta så dåligt de svenska åkerierna sköter sig”, men de stora fuskarna med manipulerade skrivare, dokumentförfalskning och andra stora brister som i hög grad finns bland de utländska aktörerna som Transportstyrelsen inte kan kontrollera, kommer inte med i någon jämförbar statistik säger han och avfärdar Eurostats statistik som sagor.

Jimmie Åkesson säger att han några timmar senare ska intervjuas av SVT om kilometerskatten och frågar Ulf Jönsson vad han tycker om den.
- Jag har varit för den hela tiden och fått kritik för det, säger han. Den fungerar om den görs på rätt sätt.

Vad rätt sätt är, kan ni läsa i nästa nummer av tidningen Proffs. Åkesson summerar det han uppfattat.
- Jag uppfattar att vi har utrymme nationellt att agera, men att vi inte gör det, säger han.

Under mötet diskuteras rattfyllor, olikhet inför lagen, lätta lastbilar, trafikpolisens fortlevnad, vad som behöver göras och i vissa fall även hur det kan göras. Kort sagt kommer allt som folket i verkligheten diskuterar dagligen, upp.

Vill du läsa och höra mer om vad som sades på mötet, kommer det i nästa nummer av tidningen Proffs och där prenumeranterna, via Proffs app även får tillgång till en längre intervju med nyckelpersonerna.

Se en kortversion av tv-intervjun!



PROFFS WEBB-TV





Under mötet diskuteras rattfyllor, olikhet inför lagen, lätta lastbilar, trafikpolisens fortlevnad, vad som behöver göras och i vissa fall även hur det kan göras. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 23 Mars 2018, kl 18:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Börje Jönsson Åkeri AB, Helsingborg, Jimmie Åkesson, Politik, Sverigedemokraterna, Trafikpolisen, Webb-tv

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant