Foto: Robert Fahlstrom

Krav på TMA gäller inte utländska bärgare

Örebroåkeriet kör in i ett havererat linkekipage från Estland efter att en estnisk bärgare dragit bort dragbilen, men lämnat släpet kvar utan ljus eller tydliga varningsmarkeringar. Bärgningens utförande väcker frågor om huruvida det bidrar till att olyckan sker. Varför finns ingen TMA-bil på plats? Det visar sig att utländska bärgare, tillsammans med ett antal svenska sådana, inte omfattas av kravet på TMA-fordon även om det är en skyddsklassad väg.


Gabriel Sanz, Arbetsmiljöverket. Foto: Privat 

Olyckan sker på E20 mellan Hova och Finnerödja. Det är en skyddsklassad väg vilket innebär att en TMA-bil kan krävas för att arbete på vägen ska få göras. Den aktuella bärgaren har ingen TMA-bil på plats.

Vi frågar först Transportstyrelsen vilka krav som gäller för utländska bärgare i Sverige.
- Grundförutsättningen är att föraren har ett giltigt körkort, yrkeskompetensbevis och följer kör- och vilotidsreglerna samt att fordonet ska vara skattat, försäkrat och besiktat, säger Jimmy Danielsson på Sektion Regelinformation.

Han pekar på ett undantag för bärgning i (EG) 1072/2009 Artikel 1.5 b, vilket innebär att bärgare som transporterar trasiga fordon ska vara undantagna från gemenskapstillstånd och från andra transporttillstånd. Om en lastad trailer är tillkopplad, gäller inte den aktuella punkten. Kan en utländsk bärgningsbil utföra cabotagetransporter?
- Ja, och då gäller samma regler som för vilken lastbil som helst, avrundar Jimmy Danielsson.

Således kan den olycksdrabbade bärgningen i dessa avseenden, vara helt laglig.

Vägen där olyckan sker är en så kallat skyddsklassad väg vilket innebär att TMA-bil kan krävas. Det är en arbetsmiljöfråga och vi frågar Arbetsmiljöverket vilka som omfattas och vad sker om kravet ignoreras. Gabriel Sanz berättar att kravet på TMA omfattar de företag, bärgare, servicefordon och liknande, som har fått ett beslut från Arbetsmiljöverket.
- Om ett företag har fått ett beslut, måste det följas, säger han. Beslutet är kopplat till en sanktionsavgift.

Det är alltså inte vägen och dess eventuella klassning som avgör huruvida TMA ska användas och utländska företag, precis som svenska som inte fått beslutet, omfattas därför inte av kravet.

Gabriel Sanz säger att säkerheten är viktig för personal som jobbar med servicearbete på vägarna, men att situationerna kan se väldigt olika ut beroende på vilket arbete som ska göras. Vilken vägsträcka, vilken tid på dygnet, vilken årstid, vilka instruktioner som ges, vilka hjälpmedel som finns och vilka kunskaper den anställde har, är påverkande faktorer.
- Det finns olika metoder att säkra vägen som exempelvis avspärrning, koner och ljus och det finns andra energiupptagande skydd förutom TMA-bil, sammanfattar Gabriel Sanz.

Däremot måste varje bärgare göra en riskbedömning och utefter det fatta beslut om de åtgärder som behövs för det aktuell arbetet. Detta ger upphov till frågan om huruvida trafiksäkerheten som helhet för alla trafikanter på vägarna, alls vägs in i TMA-kravet då det ändå är tillåtet att arbeta som tidigare på vägen.

Det estniska åkeriets chaufför är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och det kan kanske upplevas som orättvist att en chaufför, längst ut i beslutskedjan, ska bära ansvaret trots att bärgningens utförande väcker kritik.

Vi får mer kunskap om det aktuella bärgningsföretaget i Estland och vet att fordonet är på väg genom Sverige då åkeriet kör ett antal äldre norska bussar från Norge till Estland. Genom kontakter får dragbilsåkeriet företaget rekommenderat och det görs en avstickare.

Proffs har varit i kontakt med bärgningsföretaget Abitransport för att fråga om arbetssättet är normal praxis hos dem, men på grund av total språkförbistring, får vi istället ställa frågorna via mejl med tolkhjälp som DSV i Landskrona bistår med.


Stora skador, men det kunde ha slutat betydligt värre när Örebroåkeriet kör in i ett havererat linkekipage från Estland. Foto: Fredrik Jansson, arkivbild 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 12 Mars 2018, kl 16:44
Kategori: Nyhet
Taggar: -

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant