Foto: TSM

Två åkerier fast för otillåtet cabotage i Sala

Bilinspektör Roger Ogemar berättar att de är intresserade av kombitransporterna mellan Borlänge och Katrineholm. Sådana ekipage har tidigare rapporterats för olaga yrkesmässig trafik, men ärendena har preskriberats och har inte resulterat i något annat än ogjort arbete för alla inblandade.
Nu har Transportstyrelsen dock satt ner foten och polisen kan använda sanktionsavgiften som verktyg.

Den 26 mars är Västeråspolisen norr om Sala. Bland annat stoppar man en lettisk dragbil med en svensk Frejatrailer. Chauffören är från Vitryssland och total språkförbistring uppstår, men genom gester, får de en följesedel på en del av godset.
- Det tar tid innan han förstår att han ska visa körkortet och andra dokument som krävs, säger Ogemar. Vi ringer en telefontolk och efterhand visar föraren upp det ena pappret efter det andra.

Alla tillstånd är i ordning, men förarens ovilja att visa upp samtliga handlingar, skapar misstro och ju mer de talar med honom desto fler fraktsedlar tar han fram.

Han har kommit in till Sverige med last från Tyskland via Danmark.
- På Frejas terminal i Helsingborg lossas en del av godset och sedan fyller man på med mer och då blir det otillåtet cabotage, eftersom den internationella transporten måste avslutas innan cabotagetransporten får påbörjas. säger Ogemar.

Föraren ringer sin chef på Dinotrans vilken, på bra engelska, ifrågasätter lagstödet att ta ut sanktionsavgiften. Ogemar går igenom lagtexten med chefen som inser att han missat att avsluta den internationella transporten.

Förarens betalkort fungerar inte, varför ekipaget klampas och polisen åker på lunch.
- När vi återkommer, finns det fortfarande inga pengar, beloppet ifrågasätts och sedan begärs respit i ytterligare två omgångar, säger Ogemar.

Pengarna kommer inte innan arbetspasset är slut och fordonet får stå klampat över natten trots protester.Nästa dag betalas förskottet.

Samtidigt hanterar de ett Samskip/Van Dieren-ekipage med lettisk dragare på väg med papper från Grycksbo till Katrineholm.

Van Dieren har tidigare åberopat kombitrafik till ”närmast lämpliga” omlastningsstation, men rapporterats för olaga yrkesmässig trafik. Ärenden som aldrig avslutas och som preskriberats. Nu har tolkningen stramats åt och polisen kan använda sanktionsavgiften som ett verktyg.

Det finns kombiterminaler i såväl Gävle som Borlänge vilka finns närmare Grycksbo än Katrineholm där Van Dieren har en egen kombiterminal med egna direkttåg till Tyskland. Roger Ogemar berättar att både Borlänge och Gävle har förklarat att de kan ta hand om dessa transporter. Frågan är då för vem det ska vara ”närmast lämpligt”.

Transportstyrelsen har satt ner foten och tolkat att ”närmast lämpliga” är den kombiterminal som har utrustning och kapacitet att ta hand om godset.

Föraren lämnar ett telefonnummer till en jurist utomlands som går igång, säger Ogemar. Hon säger att de inte får hålla på så här och att de tidigare ärendena har återbetalats, något Ogemar vet inte stämmer efter att ha talat med Transportstyrelsen.

Pengarna kommer och dragaren ska bytas. Föraren vevar ner stödbenen, men sitter sedan i hytten och väntar. Roger Ogemar frågar om han har problem att koppla isär, men så är inte fallet.
- Men koppla loss då, säger jag till honom. Ja, säger han, utan att röra sig. Nu, säger jag. Menar du nu frågar han. Ja, nu, säger jag, säger Ogemar som anar att han tänkt köra därifrån med trailern senare.

Det vidtas sedan åtgärder för att försvåra återkoppling, förklarar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 28 Mars 2018, kl 17:08
Kategori: Nyhet
Taggar: -

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant