Per-Arne Nilsson menar att Sverige idag är i fritt fall när det gäller kriminaliteten på vägen som är den största brottsplatsen av alla. Foto: Tommy Holl

Konferens med fokus på parkeringsplatser

”Var ska arton mil lastbilar parkera?”

Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.

I Göteborg hölls under torsdagen en konferens på temat ”rastplatser i Sverige” med deltagare som representerar ett brett spektra av bland andra kommuner, varuägare, poliser, åkerier, speditörer, oljebolag och företag som driver rastplatser. Även Trafikverket, Näringsdepartementet och MSB är på plats.

Mikael Nilsson konstaterar att ingen kan lösa problemen med infrastrukturen ensam.
- Genom att vi träffas och delar med oss av våra synpunkter, får vi en samsyn, säger han. Men samsynen måste leda till samverkan och vidare till samarbete.

Politiken har inte hängt med liberaliseringen och nu är bristerna i infrastrukturen uppenbara och när transportbehovet växer, växer även problemen med var alla lastbilar ska parkera. Ingemar Resare på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, presenterar deras app där man kan hitta rast- och ställplatser och privata initiativ som Anders Armgrens Facebookgrupp Parkering, nämns också.

Proffs lyfter att Parkering funnits en tid, har SÅ:s app tagit upp idén eller finns det någon skillnad mellan SÅ:s app och det Parkering erbjuder.
- Det som skiljer är bland annat att vi även ser framtida anläggningar, svarar Resare.

Medan trafiken ökar, minskar antalet parkeringsplatser för tunga fordon. Arne Lindeberg på Trafikverket säger att det är mycket svårt att få tag på mark, inte minst i och nära städer.
- Vår ambition är att hålla parkeringsplatser öppna, säger han.

Likväl ser vi att allt fler platser stängs, något Lindeberg säger har bakomliggande orsaker, utan att specificera vilka dessa är.

Magnus Strömberg driver Hotel Ljungby som nyligen invigde en lastbilparkering och han säger att situationen med parkerade lastbilar gick från hanterbar till kaotisk. Lastbilarna står helt enkelt i vägen.
- I Ljungby satsar vi mycket på turister eftersom vi har ett sådant utbud, säger han. En förare i en lastbil ska konkurrera om satsningar med en hel busslast glada pensionärer som ska till Tyskland och som spenderar pengar på det vi erbjuder.

Han säger att 80 procent av de besökande lastbilarna är från öst med mycket köpsvaga förare och han vill få upp volymen besökande lastbilar med förare som har råd att köpa mer än en kopp kaffe.

Per-Arne Nilsson har varit kriminalpolis i många år, men brinner nu för arbetet bland annat med säkra rastplatser. Han är besviken över att det, trots alla möten som genomförts, inte har hänt något.

Han skräder inte orden när han säger att Sverige idag är i fritt fall när det gäller kriminaliteten på vägen som är den största brottsplatsen av alla. Han vill se mer kontroller och fler poliser och vill att branschföreträdare ska göra sina röster hörda mycket mer.

Problemet måste tas på allvar, säger han.
- Göteborg stads syn på transporter och därmed bristen på rastplatser, skrämmer mig, säger han. De vill uppenbarligen att transporter ska levereras med cykel eller spårvagn och föraren ska ha godset i fickan.

Han har räknat ut att alla rastplatser för tunga fordon utslaget i hela Sverige, innebär en parkeringsplats var sextionde mil.

Circle K och Rasta är på plats och en tydlig skillnad mellan dem blir uppenbar. Det är svårt att få lönsamhet i parkeringar för tunga fordon, men Circle K, som har större resurser än det privatägda Rasta, satsar på och säger att de visst kan få lönsamhet i detta.

Rasta har en annan syn på lastbilsparkeringar.
- Vi söker inte vinst, men behöver gå jämt upp med underhållet. Någonstans måste alla dessa chaufförer kunna finna rast och vila, en dusch och mat, säger Mikael Tervaniemi på Rasta.

Många röster gjorde sig hörda under mötet och bekräftade, i klartext, den verklighet de som arbetar ute på vägarna upplever.

I Proffs nummer 4-2018 kan du läsa ett mer uttömmande reportage om seminariet.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Mars 2018, kl 16:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Göteborg, Konferens, Parkeringsplatser

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant