Malmekipagen består av Volvo FH16 med 750 hk, 10*4 med påbyggnation av SLP, samt 5-axlad sidotippande vagn, också från SLP i Övertorneå. Malmekipagen består av Volvo FH16 med 750 hk, 10*4 med påbyggnation av SLP, samt 5-axlad sidotippande vagn, också från SLP i Övertorneå.

Volvo levererar 90-tons lastbilar till svensk gruvsatsning

Gruvbolaget Kaunis Iron skriver ett åttaårigt leasingavtal med Volvo Lastvagnars återförsäljare Wist Last & Buss om ett 30-tal nya malmlastbilsekipage. Två miljoner ton järnmalmskoncentrat per år ska transporteras. 

Malmtransporterna är planerade att starta i slutet av juli i år. Kaunis Iron kommer, genom ett transportbolag som ägs av Kaunis Holding, köra sträckan Kaunisvaara-Pitkäjärvi med 90-tons malmekipage sju dagar i veckan, dygnet runt, med en volym om cirka två miljoner ton järnmalmskoncentrat per år.

Malmekipagen är byggda för 90-tons bruttovikt och kommer att få transportdisens enligt avsiktsförklaringen mellan Trafikverket och Kaunis Iron som nyligen undertecknades.

Malmekipagen består av Volvo FH16 med 750 hk, 10*4 med påbyggnation av SLP, samt 5-axlad sidotippande vagn, också från SLP i Övertorneå.
– Vi på Wist och Persson Invest är väldigt glada att ha fått förtroendet till ett långsiktigt samarbete med Kaunis iron. Med affären befäster Wist sin ställning i Pajala, vilket betyder säkrade arbetstillfällen över många år. Vi ser fram emot att tillsammans med SLP och Kaunis iron utveckla och optimera transportlösningen, säger Mats Karlsson Ek, vd på Wist Last & Buss.

Ekipagen måste anpassas för att klara de påfrestningar de utsätts för. Påbyggnad och vagnstillverkning kommer att ske lokalt i Norrbotten, närmare bestämt i Övertorneå.
– SLP är med vår produktionsanläggning i Övertorneå en kompetent och erfaren byggare av släp och påbyggnader. Att få vara med i denna satsning känns därför extra bra. Vi ser fram emot att få vara med och leverera funktionella och säkra ekipage för transport av malm i många år framöver, säger Karin Prytz, vd på SLP.

Transportföretaget som ägs av Kaunis Iron kommer nu att omedelbart påbörja rekrytering av chaufförer samt tjänstemän för att kunna starta malmtransporterna enligt plan. Det kommer att etableras en trafikledningscentral på sträckan mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi.

När produktionen nått cirka två miljoner ton per år kommer det behövas fler än 100 lastbilschaufförer.
– Vi startar ett eget malmtransportföretag och nu när avtalet är på plats kommer vi omedelbart att påbörja rekrytering av chaufförer och tjänstemän. Vi räknar med att behöva anställa mer än 100 personer, säger Per-Erik Lindvall, styrelseledamot i Kaunis Iron.

Transporterna är planerade att starta i slutet på juli 2018.

Om artikeln

Publicerad: 2018-03-21 13:08
Kategori: Nyheter
Taggar: Gruvbilar Malmtransporter SLP Volvo Wist Last & Buss