Trafikpolis Richard Karlsson talar med åkeriet Foto: Heidi Bodensjö

Överlastad polsk lättlastare

”Det finns en tolerans, säger åkaren”

Det blir en oväntat kort visit på kontrollplats Långeberga i Helsingborg och bara ett ekipage hinner fastna i nätet. Sedan stängs kontrollplatsen eftersom just idag och just då, ska fordonsvågen kalibreras.

Eftermiddagen inleds på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg och när vi anländer, står redan en överlastad 3,5:tonnare, en så kallad lättlastare, parkerad. Det är en polsk bil som har lastat i Slovakien och är på väg till Göteborg. På Långeberga hinner han vila upp sig innan han ska köra vidare.

Överlasten är på 45,9 procent, eller 460 kilo och vikten måste korrigeras innan vidare färd. Överlasten ska tas omhand av en annan bil som just då är i Göteborg och lossar. Den kommer inte ner till Helsingborg förrän vid 22-tiden ikväll. Hur vet du att de verkligen lastar om, frågar vi trafikpolis Richard Karlsson.
- Jag har gjort klart för åkaren att jag varskor våra kollegor i Göteborg att hålla utkik efter bilen om den skulle dyka upp där för tidigt, säger han.

Helsingborgsgruppen diskuterar vikterna på fordonet och konstaterar att totalvikten är 3960 kilo, tjänstevikten är 2499 kilo och den får lasta 1001 kilo. Det är inte helt ovanligt att fordon, när det ska registreras, vägs in med bara bilen, flaket och övrig grundutrustning. Sedan byggs det på med kapell och sovhytt på taket. Lägg därtill föraren och dennes utrustning, så blir det snabbt mindre utrymme att lasta.

På fraktsedeln står det att godset väger 1118 kilo och trafikpolis Karlsson ringer åkaren och frågar om han vet hur mycket bilen får lasta.
- Det vet han och svarar 1000 kilo, säger Richard. Varför har du då lastat 1118 kilo frågar jag honom.
Åkaren svarar då att det finns en tolerans, en felmarginal, men den har här överskridits, konstaterar Karlsson som förklarar för oss att redan 10 procents överlast ger böter och i detta fall landar kostnaden för överlasten på 4000 kronor.

Istället för fler ekipage, får kontrollplatsen stänga ner eftersom nu ska fordonsvågen kalibreras. Det görs en gång om året av en dansk firma med verksamhet i Danmark och Sverige sedan många år tillbaka.

Kim Jensen och Lars Rasmusen är två glada chaufförer från det danska åkeriet Poul Schou som kör runt i Sverige och Danmark med vikterna som används vid kalibreringen. De ligger ute en vecka i taget. Servicetekniker Tommy Glader utför själva kalibreringen.
- Det tar mellan två till fyra timmar att kalibrera en våg, berättar Glader.
Det är många lyft som ska göras för att vågen ska kunna finjusteras. Vi lämnar dem att arbeta ifred.

Ett något snöpligt slut på en förväntat spännande eftermiddag i Helsingborg, men det är alltid trevligt att träffa de duktiga bilinspektörerna och poliserna i Helsingborg. Och naturligtvis återkommer vi till platsen inom kort igen.


 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 12 April 2018, kl 17:02
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Kalibrering, Långeberga, Överlast, Polsk, Poul Schou, Trafikpolis

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant