Trafikpolis Richard Karlsson talar med åkeriet Foto: Heidi Bodensjö

Överlastad polsk lättlastare

”Det finns en tolerans, säger åkaren”

Det blir en oväntat kort visit på kontrollplats Långeberga i Helsingborg och bara ett ekipage hinner fastna i nätet. Sedan stängs kontrollplatsen eftersom just idag och just då, ska fordonsvågen kalibreras.

Eftermiddagen inleds på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg och när vi anländer, står redan en överlastad 3,5:tonnare, en så kallad lättlastare, parkerad. Det är en polsk bil som har lastat i Slovakien och är på väg till Göteborg. På Långeberga hinner han vila upp sig innan han ska köra vidare.

Överlasten är på 45,9 procent, eller 460 kilo och vikten måste korrigeras innan vidare färd. Överlasten ska tas omhand av en annan bil som just då är i Göteborg och lossar. Den kommer inte ner till Helsingborg förrän vid 22-tiden ikväll. Hur vet du att de verkligen lastar om, frågar vi trafikpolis Richard Karlsson.
- Jag har gjort klart för åkaren att jag varskor våra kollegor i Göteborg att hålla utkik efter bilen om den skulle dyka upp där för tidigt, säger han.

Helsingborgsgruppen diskuterar vikterna på fordonet och konstaterar att totalvikten är 3960 kilo, tjänstevikten är 2499 kilo och den får lasta 1001 kilo. Det är inte helt ovanligt att fordon, när det ska registreras, vägs in med bara bilen, flaket och övrig grundutrustning. Sedan byggs det på med kapell och sovhytt på taket. Lägg därtill föraren och dennes utrustning, så blir det snabbt mindre utrymme att lasta.

På fraktsedeln står det att godset väger 1118 kilo och trafikpolis Karlsson ringer åkaren och frågar om han vet hur mycket bilen får lasta.
- Det vet han och svarar 1000 kilo, säger Richard. Varför har du då lastat 1118 kilo frågar jag honom.
Åkaren svarar då att det finns en tolerans, en felmarginal, men den har här överskridits, konstaterar Karlsson som förklarar för oss att redan 10 procents överlast ger böter och i detta fall landar kostnaden för överlasten på 4000 kronor.

Istället för fler ekipage, får kontrollplatsen stänga ner eftersom nu ska fordonsvågen kalibreras. Det görs en gång om året av en dansk firma med verksamhet i Danmark och Sverige sedan många år tillbaka.

Kim Jensen och Lars Rasmusen är två glada chaufförer från det danska åkeriet Poul Schou som kör runt i Sverige och Danmark med vikterna som används vid kalibreringen. De ligger ute en vecka i taget. Servicetekniker Tommy Glader utför själva kalibreringen.
- Det tar mellan två till fyra timmar att kalibrera en våg, berättar Glader.
Det är många lyft som ska göras för att vågen ska kunna finjusteras. Vi lämnar dem att arbeta ifred.

Ett något snöpligt slut på en förväntat spännande eftermiddag i Helsingborg, men det är alltid trevligt att träffa de duktiga bilinspektörerna och poliserna i Helsingborg. Och naturligtvis återkommer vi till platsen inom kort igen.


 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 12 April 2018, kl 17:02
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Kalibrering, Långeberga, Överlast, Polsk, Poul Schou, Trafikpolis

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant