Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

”Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig”

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Förmiddagen den 6 april hämtas ett polskt trailerekipage in till kontrollplats Karleby utanför Västerås. Bilinspektör Tommy Roos utför färdskrivarkontroll medan bilinspektör Roger Ogemar kontrollerar lasten och begär in fraktsedlar. Det står två och en halv pall i trailern.
- De ska till Rosersberg och föraren visar dokument på att han den 3 april, med en annan trailer, kommit till Trelleborg med inkommande internationellt gods som lossats i Malmö, säger Ogemar.
När Roos och Ogemar jämför sina uppgifter, saknas cirka 50 mil.

Då hämtar föraren fler fraktsedlar och ger en ny redogörelse. Han kommer in till Trelleborg, lossar i Malmö, ställer av trailern i Trelleborg. Kopplar en lastad trailer, lossar den och lastar sedan i Tommarp. Ansvarig för transporten, Eut, hävdar i ett senare telefonsamtal, att den resan är en kombitransport. När det inte kan styrkas, medger de att det är en cabotagetransport, säger Ogemar.
- Trailern ställs ut i Trelleborg och sedan kopplar han trailern han har när vi stoppar honom, säger han.
Den lossar han först i Skövde och sedan i Örebro. Resten ska till Rosersberg. Redan innan Rosersberg, har han kört fyra nationella transporter. Således är det frågan om ett misstänkt otillåtet cabotage.

Transportstyrelsen fastställer sanktionsavgiften om 40 000 kronor och föraren kontaktar sin chef. Snart ringer Peter Åkesson på EUT Transport och Logistik Sweden AB upp, ett företag vi tidigare skrivit om. Länkarna visar två avtillfällena.
- Jag går igenom transporterna med Åkesson som då vill konsultera en jurist, säger Ogemar.

Det är jurist Tommy Pilarp som kommer tillbaka och ifrågasätter hur transporterna räknats. Vi ställer frågor till honom om argumenten han framför till polisen.
- Jag kan bekräfta att jag företräder Eut i detta ärende som deras juridiska ombud, men jag kan inte kommentera ett ärende under pågående process, svarar han.

Vad är det Pilarp säger ni gör fel, frågar vi Ogemar. Eftersom ärendet för deras del är avslutat, kan han berätta.
- Han hänvisar till en dansk eu-pilot från 2017 som ifrågasatts av eu-kommissionen när de räknat som vi har gjort i detta fallet, säger han. Dessutom hänvisar han till en åklagares PM från 2010 om dellast- och lossningar.

Det danska fallet är rättsligt prövat och har fått rätt. Åklagaren har dragit tillbaka sitt PM eftersom Transportstyrelsen gjort en ny tolkning med ett annat utfall. Även polisen har dragit tillbaka sitt PM eftersom de är överens med Transportstyrelsen om tolkningen.
- Det är EU:s direktiv och Transportstyrelsens tolkning av den, som vi har att rätta oss efter tills annat sägs, säger Ogemar.

När Pilarp även hänvisar till ett av EU-kommissionens första förslag till ändring av cabotaget, blir det inte heller rätt eftersom det förslaget inte längre finns med, säger Ogemar.

Ekipaget klampas på Karleby på fredagen, men efter samtal med Eut som ansvarar för att avgiften betalas efter helgen, lotsas ekipaget till en uppställningsplats med möjlighet till mat och toalett.
- Jag förstår inte varför de försöker påverka oss att ändra beslutet när det är Transportstyrelsen som har fattat det. Det är Transportstyrelsen de måste tala med, säger Ogemar.

På måndagen kontaktas Eut då det inte går att nå föraren. De uppger att en annan dragbil hämtat släpet och att ursprungsbilen med förare, försvunnit ut ur landet trots att avgiften ännu ej betalats.
- Nu återstår att se om Eut håller sitt löfte om att åkeriet ska betala, avrundar Ogemar.

Om ett par timmar, publicerar vi en text där Peter Åkesson på Eut får ge uttryck för sina synpunkter.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 April 2018, kl 17:15
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Cabotage, Eut, Klampning, Kombitrafik, Schenker, Tommy Pilarp, Transportstyrelsen, Västerås

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant