Inspektör Jonna Ström till vänster, uppsyningsman Martina Utbult och inspektör Arvid Tedvik på Kustbevakningen, har fullt upp när vi kommer till hamnen. Foto: Heidi Bodensjö

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Ett polskt ekipage på väg till Norge lastat med sjutton storsäckar farligt gods märkta med miljöfarligt, stannas. ADR-fraktsedlar finns och ekipaget är ADR-skyltat.
- Godset är felaktigt märkt och etiketterat, säger Kustbevakningens inspektör Arvid Tedvik. Det ska vara märkt med klass 9 och UN-nummer, vilket saknas.
Tedvik kontaktar den danska avsändaren som sedan beger till Helsingborg med rätt etiketter. Chauffören riskerar böter om 4000 kronor, men det känns lite orättvist, tycker Tedvik som menar att föraren försatts i en onödig situation.
- Jag kommer att bötfälla avsändaren som också är ansvarig för bristerna.

Inspektör Jonna Ström och uppsyningsman Martina Utbult tar tag i två polska ekipage från en dansk livsmedelstransportör. Båda har farligt gods i begränsad mängd, så kallat limited quantity, LQ, som alltid ska vara lastsäkrat. Förarna vet inte att de har LQ i lasten och har bokat biljett utan att deklarera farligt gods för rederiet. Innan de får köra ombord, måste de även lastsäkra hela lasten. Bara den ena får 4000 kronor i böter.
- Det andra ekipaget stod stilla när vi kom, säger Tedvik. Vi kan endast bötfälla föraren vi faktiskt såg köra.
Eftersom det är ADR, har Tedvik befogenhet att med ADR-lagstiftningen skriva ut böter.

Ett annat ekipage från samma företag har kommit in och är på väg till Åstorp. Lastsäkring saknas helt trots att det är dubbelställt. Det finns inte heller några sidobrädor i trailern.
- Dem har vi i Tyskland, säger chauffören som bekräftar att de oftast kör på det här viset. Men i Tyskland kräver de att vi har sidobrädor.
Kustbevakningen har inte befogenhet att hindra fortsatt färd, men när chauffören öppnar andra sidan, påkoms en mindre mängd LQ och därmed har Kustbevakningen rätt att ingripa.

Tedvik är kritisk till att de inte kan hindra fortsatt färd även om hela lasten är obandad, men att fyndet av lite LQ, ger dem den rätten tills åtgärder vidtagits samt att skriva ut böter.
- Han får 4000 kronor i böter och när han har lastsäkrat, får han fortsätta, säger Tedvik.
Efter samtal med förarens chef dagen efter, uppdagas att föraren saknar 1.3 farligt godsutbildning, varför fortsättning följer.

Ett annat danskt ekipage på väg ut ur Sverige, har lastat hos en stor speditör i Helsingborg. Dokumenten han fått, talar inte om att det finns ADR på trailern. En fullständig kontroll görs av fordonets ADR-utrustning.
- Det blir böter på 6000 kronor då både orangea skyltar och godsdeklaration saknas, säger Tedvik. Vi rapporterar troligtvis även speditören.

Nu upptäcks att de första två polska ekipagen kört ombord utan att lastsäkringen kontrollerats. Tedvik ringer upp en av förarna som försäkrar att de lastsäkrat.
- Han säger att de letat efter oss, men sedan visat lastsäkringen för någon av de andra myndigheterna på plats och jag kan inte göra mer än att utgå från att det stämmer, säger Tedvik.

När vi lämnar hamnen, har kontroll av ett danskt ekipage på väg in i Sverige påbörjats. Det finns ADR i lasten, men brandsläckarna är inte besiktigade, de skriftliga instruktionerna saknas och lastsäkringen lämnar en del att önska. Vi förstår att även här kommer det att skrivas ut böter.

Under några få timmar skrivs det ut böter för totalt 21 200 kronor.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 20 April 2018, kl 16:00
Kategori: Nyhet
Taggar: ADR, Farligt Gods, Helsingborg, Kustbevakningen, Lastsäkring, Polisen, Polisen

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant