EUT Transport & Logistik förklarar

”Svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut”

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Peter Åkesson är driftchef på Eut Transport & Logistik Sweden AB, ett transportbolag som ingår i ett nätverk av åkerier. Eut är delägare i åkerierna som kör under deras namn. Huvuddelen av fordonen ägs av systerbolaget i Danmark, men svenska Eut har ansökt om trafiktillstånd för, till att börja med, fem bilar i Sverige.
- Eut:s huvudsyssla är att se till att transporter blir utförda och att kunderna får den service de behöver, säger Åkesson.

Han upplever att det är svårt att veta vad som gäller beträffande både kombi- och cabotagetrafik.
- Vi bevakar riktlinjer från Transportstyrelsen och andra myndigheter för att det ska bli rätt, men upplever att tolkningarna skiljer sig åt, säger han och tillägger att han kan få olika svar från Transportstyrelsen på samma frågor.

I det aktuella fallet av den 6 april som vi publicerade nyss, efterfrågar Åkesson ett dokument eller en paragraf där han kan läsa på vad polisen och Transportstyrelsen baserar den tolkning de gjort i det aktuella fallets olika last- och lossningar, men någon sådan har han inte kunnat få, säger han.
- Dessa körningar har till dags dato varit okej att köra, något polisen i de flesta fall vi stoppas, håller med om. Hur ska vi kunna rätta oss efter något som inte finns i skrift, undrar han.

Det finns en uppenbar frustration hos Åkesson över att tolkningarna skiljer sig åt, inte minst vad vad beträffar "närmast lämpliga" för kombitrafik. Det har varit ett antal ärenden med Eut:s fordon inblandade under en kort tid nu. Beror det kanske på att ni får fel råd av jurist Tommy Pilarp?
- Han ger oss inte råd. Han ger oss hjälp när jag efterfrågar det. Det finns inga råd att ge utan vi måste anpassa oss efter lagen, säger Åkesson.
Han pekar på vikten att följa upp förändringar och att lusläsa alla officiella dokument som Transportstyrelsen hanterar i ämnet.

Han återkommer till att det i det aktuella fallet inte finns något dokument att få.
- Jag har fått information om att det är en muntlig tolkning som gått från Transportstyrelsen till polismyndigheten, säger han. Lite svårt att hänga med där.

Han anser att det, eftersom de blir stoppade nära nog dagligen och får godkänt av polisen, visar att Eut uppfattat saken rätt, men nu tolkas plötsligt "närmast lämpliga" mycket tuffare, liksom hur antalet cabotagetransporter räknas och det finns ingenstans att ta reda på när Transportstyrelsen ändrar sina tolkningar.
- Det är bara att betala och sedan överklaga om vi anser det är fel på systemet, säger han.

Inom kort kommer Eut att få ett ärende prövat i Förvaltningsrätten. Förhoppningen är att det ska bringas klarhet i vad som är "närmast lämpliga" omlastningsstation. En rättslig prövning välkomnas även av kontrollerande myndigheter. Åkesson pekar på att det finns ett mål sedan två år tillbaka som tar upp detta och undrar varför det inte används.
- Istället fortsätter man att ta ut sanktionsavgifter utan att ha klarhet i saken och jag menar Transportstyrelsen är de som förhalar användandet av det fallet eftersom de inte har skickat in begärda handlingar. Man kan undra varför, avrundar Peter Åkesson.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 April 2018, kl 18:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, cabotage, Eut, Kombitrafik, Tommy Pilarp, Transportstyrelsen, Västerås

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant