Magdalena Andersson besöker Tullen i Värtahamnen, Stockholm den 14 februari.

Finansministern ser visst problemet

”Spritsmuggling och vodkalastbilar är otyg”

Finansminister Magdalena Andersson reagerar starkt på Aftonbladets granskning av öppen försäljning av smuggelsprit utanför Ikeas lastkaj i Kungens Kurva, Stockholm. "Det är helt oacceptabelt", säger hon till Aftonbladet.

Artikeln delas på Facebook och läsare ifrågasätter om hon verkligen inte har känt till denna olagliga handel. Hon berättar för oss att hon visst känner till det och upprörs av det.

Hon säger att filmen en nattvandrare vid IKEA-området filmar, påminde om den ilska hon känner över det som sker på våra vägar, vad den illojala konkurrens på vägarna får för konsekvenser för hela det svenska samhället, för ungdomarna och för våra lastbilschaufförer.
- Som finansminister är det mitt uppdrag och ansvar att det här inte kan ske, säger hon. Att ta hand om vårt land och se till att samhället står starkt, är det viktigaste uppdrag jag någonsin har fått.
Spritsmuggling och vodkalastbilar är otyg som inte hör hemma i vårt land, säger hon och säger att ungdomar inte får handla på systembolaget av en anledning och av samma anledning ska de inte heller kunna handla smuggelsprit utanför IKEA.

För att få ett slut på smuggelspriten måste problemet förstås och dess kärna ses. Det är inte sällan en hård verklighet som våra åkare möter på vägarna och för att Sverige ska vara tryggt, måste vägarna vara säkra. Ordning och reda måste råda, säger hon vidare.
- Den illojala konkurrensen på våra vägar leder till prispress. Illojal konkurrens, prispress och spritsmuggling hör samman, konstaterar hon.

Vi kan inte ha en ordning där våra lastbilschaufförer konkurreras ut av illojal, illegal trafik. Det är bara att stå nere vid färjeläget för att se lastbilar från åkerier som inte gör rätt för sig rulla in, fortsätter hon.
- Inget kollektivavtal i världen kan konkurrera med profit som görs genom att langa smuggelsprit, säger hon. I slutänden är det våra ungdomar och hårt arbetande chaufförer som får betala notan. När åkarna blir utsatta för den prispress som dagens dysfunktionella konkurrens ger, förstår jag att det väcker ilska.

Enbart satsningar på poliser och fler tullare kommer inte att få stoppa på smuggelspriten, säger hon. Det måste arbetas på bredden och höjden för att få bukt med problemet.
- En sak är säker, det är bara ett starkt samhälle som kan få stopp på detta och det måste vara så att de som gör rätt, är de som i slutänden också är vinnare, säger hon.

Förutom att ha gett extra resurser till trafikpolisen och tullen, har de gett polisen rätt att klampa utländska lastbilar och nu även ett skärpt beställaransvar, berättar hon. Myndighetsuppdrag för samverkan mellan Skatteverket, Polisen och Tullverket skapar idag bättre möjligheter att hantera situationen.
- De har stoppat spritbussarna, men det räcker inte, säger hon. Smuggelsprit gömd i förarhytter måste också upphöra.

Hon ser inte någon annan lösning än att också bygga upp det tekniska systemet som vägslitageskatten kommer att innebära. Det kommer att ge information om transporterna i landet och möjliggöra utökad kontroll av regelefterlevnad av alla aktörer som utför tunga vägtransporter.

Hon ser att polisens vägkontroller kan samordnas och att automatiska kontrollstationer medför tekniska och praktiska möjligheter att kontrollera exempelvis cabotagetransporter. Det är angeläget och det brådskar, säger hon, men det är också viktigt att det görs på rätt sätt från början.

Insatser ska utjämna konkurrensen varför de har remitterat en inriktning för det här arbetet och vill nu ha in synpunkter från alla som berörs av det här förslaget.
- Jag ser fram emot att fortsätta samtalet om åkarnas perspektiv. Svenska åkare ska vara trygga med att när de kör och levererar varor i hela vårt land, ska de också kunna försörja sig och sin familj och sedan kunna njuta av en bra pension, sammanfattar finansminister Magdalena Andersson.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 9 April 2018, kl 16:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Magdalena Andersson, Smuggelsprit, Tull

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant