”Oproffsig bärgning leder till olycka”

”Ärendet läggs ner i brist på bevis”

Bärgningen av det estniska linkekipaget slutar med en olycka som kunde blivit mycket allvarlig. Föraren misstänks för vårdslöshet i trafik, men det går inte att bevisa. Någon misstanke mot bärgningsföraren har inte förelegat. Ärendet blir ännu ett i raden som läggs ner i brist på bevis.

Kvällen den 5 februari i år, havererar ett linkekipage och en estnisk bärgare kallas till platsen. E20 vid Finnerödja är en skyddsklassad väg, men aktuell bärgare omfattas inte av kravet på TMA. När bärgaren väljer att, trots kapacitet, endast dra bort dragbilen och lämna det mörklagda släpet kvar, är olyckan ett faktum.

Polisinspektör Lars-Ove Bergström utreder ärendet och anser, efter att undersökningar gjorts, att ett tungt ansvar vilar på bärgningsföretaget.
- När bärgaren tar över, är det dennes ansvar att det sker på ett trafiksäkert sätt, men min uppfattning är att så inte är fallet, säger han.
Således är det inte dragbilschauffören som ska misstänkas för vårdslöshet i trafik, anser han.

Bergström beskriver bärgningsförfarandet som oprofessionellt.
- Jag kan inte förstå varför han inte drar bort hela ekipaget till vändplatsen, säger han. Detta och att jag ser bärgningsföretaget som vållande, har jag varit tydlig med i mina samtal med åklagaren.

Den 4 april kommer beskedet att ärendet läggs ner och vi läser i åklagarens beslut följande: "Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt".

Det står även: "Det går inte att bevisa att den misstänkte har visat sådan oaktsamhet (vårdslöshet) som krävs för att förfarandet skall vara brottsligt".

Vi har flera gånger tidigare skrivit om ärenden som omfattar utländska ekipage som läggs ner med samma motivering och då fått förklaringen att om exempelvis ett utländskt företag ska höras, är det förknippat med bland annat åklagarbeslut, översättningar och – kostnader.

Det är förundersökningsledare kammaråklagare Åsa Hiding som fattar beslutet att lägga ner ärendet. Hon förtydligar att det som läggs ner, är misstankarna mot linkekipagets förare.
- Det kunde inte bevisas att han agerat vårdslöst, säger hon. För att fällas måste hans agerande handla om oaktsamhet och det kunde inte bevisas.
Någon misstanke mot bärgningsföraren har inte förelegat för prövning hos dem och därför har han inte heller inte hörts.

Hypotetisk kan frågan ställas om huruvida denne framkallat fara för annan när han lämnade släpet kvar. Generellt, säger Hiding, är att om en person utomlands ska höras, kan situationen uppstå att kostnaden för utredningen överstiger straffvärdet.
- Om utsikterna att få en fällande dom dessutom är små, måste en proportionalitetsbedömning göras, sammanfattar Åsa Hiding.

Kvar står Daniel Karlssons Transport AB som undrar varför andra länders lagstiftning gäller alla, i motsats till den svenska. Och varför går pengar så ofta före rättvisan?
- Det känns fruktansvärt tråkigt att vi inte är lika inför lagen. Det handlar om två EU-länder. Ska vi inte kunna kommunicera med varandra på ett enkelt sätt, frågar sig Daniel Karlsson.

Daniel Karlssons lastbil går inte att rädda utan ersätts med en ny. Totalt landar åkeriets kostnader på cirka 300 000 kronor. De som utretts för olyckan, går helt skadefria.


Daniel Karlsson är besviken över att vi inte är lika inför lagen. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 April 2018, kl 18:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Bärgare, DSV, Linkekipage, Nerlagt, Örebro, Polis, utländska

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant