Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Jonas Nordin

Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Förmiddagen den 4 april tar Västeråsgruppen in en estländsk dragare med finskregistrerad trailer på kontrollplats Karleby. Föraren är från Ryssland, men har estländskt medborgarskap. Direkt uppstår kommunikationssvårigheter,
- De enda papper han visar upp, är en packlista och gemenskapstillståndet, säger bilinspektör Jonas Nordin. Efter en stund får vi fler dokument, men inget som är godtagbara frakthandlingar.

Lasten är inte korrekt säkrad vilket renderar i böter och föraren får göra om och göra rätt.
- När han är klar med det, kommer han in till oss med en nyskriven fraktsedel, skriven av honom själv i lastbilen, säger Nordin.
Lastsäkringen kontrolleras, men underkänns igen. Medan föraren får ännu en chans att göra om och rätt, kontrollerar de kör- och vilotiderna. En missad veckovila renderar i ytterligare böter för föraren.

Nu försöker Nordin ännu en gång få fram fraktsedlar och då tar föraren fram ett block med oskrivna sådana som han tänker fylla i, men se det går inte för sig, säger Nordin.

De tar kontakt med åkeriet i Estland som får föraren att ta fram alla dokument han har i hytten och därefter rings en telefontolk för att bringa klarhet i hur han har kört i Sverige. Enligt färdskrivaren har fordonet anlänt till Sverige den 27 mars.
- Chaufförens minne sviker honom och han kan nu inte ens tala om vad han har gjort dagen innan, säger Nordin. Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version.
Det blir ännu ett samtal till åkeriet för att förklara att det saknas frakthandlingar på inkommande internationell last, på aktuell last samt för alla transporter han har gjort i Sverige.

Nordin upplever det som att åkeriet försöker förhala utvecklingen av saken, men det hjälper inte åkeriet som nu misstänks för otillåtet cabotage.
- Efter att vi fått klartecken från Transportstyrelsen, meddelar vi åkeriet att ekipaget kommer att klampas i väntan på betalning, säger han.
Så blir det och kontrollplatsen stängs för dagen.

Nästa dag, den 5 april, kontaktar de åter åkeriet som då skickar en lista på fordonets gps-positioner.
- Via dessa kan vi jämföra med färdskrivaren hur han faktiskt har kört, säger Nordin.
Det skickas även kopior på frakthandlingar för alla transporter fordonet utfört i Sverige, men de är ofullständiga och saknar kvittenser. Fortfarande saknas godtagbar fraktsedel på inkommande internationell transport.

Nordin får uppfattningen att åkeriet, trots att de hävdar de är pålästa om både cabotage- och kombitrafik, tror att de kan köra obegränsat antal transporter, utan speciella frakthandlingar, så länge de endast hämtar och lämnar i hamnen.
- Efter att den internationella lasten lossats, räknar vi ihop sex nationella transporter, den sjunde står på flaket, säger Nordin.

Under dagen kontaktar DHL polisen då de vill få ut trailern på vägen igen. DHL betalar sedan sanktionsavgiften och en annan dragbil anlitas. Klampen låses upp och föraren får fortsätta färden utan släp.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 10 April 2018, kl 17:14
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Böter, DHL, Klampning, Lastsäkring, Sanktionsavgift, Västerås, Veckovila

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant