Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Jonas Nordin

Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Förmiddagen den 4 april tar Västeråsgruppen in en estländsk dragare med finskregistrerad trailer på kontrollplats Karleby. Föraren är från Ryssland, men har estländskt medborgarskap. Direkt uppstår kommunikationssvårigheter,
- De enda papper han visar upp, är en packlista och gemenskapstillståndet, säger bilinspektör Jonas Nordin. Efter en stund får vi fler dokument, men inget som är godtagbara frakthandlingar.

Lasten är inte korrekt säkrad vilket renderar i böter och föraren får göra om och göra rätt.
- När han är klar med det, kommer han in till oss med en nyskriven fraktsedel, skriven av honom själv i lastbilen, säger Nordin.
Lastsäkringen kontrolleras, men underkänns igen. Medan föraren får ännu en chans att göra om och rätt, kontrollerar de kör- och vilotiderna. En missad veckovila renderar i ytterligare böter för föraren.

Nu försöker Nordin ännu en gång få fram fraktsedlar och då tar föraren fram ett block med oskrivna sådana som han tänker fylla i, men se det går inte för sig, säger Nordin.

De tar kontakt med åkeriet i Estland som får föraren att ta fram alla dokument han har i hytten och därefter rings en telefontolk för att bringa klarhet i hur han har kört i Sverige. Enligt färdskrivaren har fordonet anlänt till Sverige den 27 mars.
- Chaufförens minne sviker honom och han kan nu inte ens tala om vad han har gjort dagen innan, säger Nordin. Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version.
Det blir ännu ett samtal till åkeriet för att förklara att det saknas frakthandlingar på inkommande internationell last, på aktuell last samt för alla transporter han har gjort i Sverige.

Nordin upplever det som att åkeriet försöker förhala utvecklingen av saken, men det hjälper inte åkeriet som nu misstänks för otillåtet cabotage.
- Efter att vi fått klartecken från Transportstyrelsen, meddelar vi åkeriet att ekipaget kommer att klampas i väntan på betalning, säger han.
Så blir det och kontrollplatsen stängs för dagen.

Nästa dag, den 5 april, kontaktar de åter åkeriet som då skickar en lista på fordonets gps-positioner.
- Via dessa kan vi jämföra med färdskrivaren hur han faktiskt har kört, säger Nordin.
Det skickas även kopior på frakthandlingar för alla transporter fordonet utfört i Sverige, men de är ofullständiga och saknar kvittenser. Fortfarande saknas godtagbar fraktsedel på inkommande internationell transport.

Nordin får uppfattningen att åkeriet, trots att de hävdar de är pålästa om både cabotage- och kombitrafik, tror att de kan köra obegränsat antal transporter, utan speciella frakthandlingar, så länge de endast hämtar och lämnar i hamnen.
- Efter att den internationella lasten lossats, räknar vi ihop sex nationella transporter, den sjunde står på flaket, säger Nordin.

Under dagen kontaktar DHL polisen då de vill få ut trailern på vägen igen. DHL betalar sedan sanktionsavgiften och en annan dragbil anlitas. Klampen låses upp och föraren får fortsätta färden utan släp.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 10 April 2018, kl 17:14
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Böter, DHL, Klampning, Lastsäkring, Sanktionsavgift, Västerås, Veckovila

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant