Utanför EU-parlamentet i Bryssel efter ett lyckat möte, står från vänster Srdjan Sergio Grujic, Nette Schölin och Nisse Petersson. Foto: Michele Labriola

TIA och Agora undertecknar samarbetsavtal i Bryssel

”Nu stärker vi det internationella samarbetet”

Truckers International Association, TIA, och italienska Agora 2.0 Mobilitazione nel Trasporto i möte på EU-parlamentet för att stärka banden genom att underteckna ett samarbetsavtal vilket nu ska samla fler länder och skapa ett europeiskt samarbete.

Förra året deltog TIA på sitt första möte i EU-parlamentet i Bryssel dit Europaparlamentarikern Peter Lundgren (SD) bjudit gäster. Nu är TIA åter i Bryssel för att delta i ett möte mellan TIA:s representanter och italienska motsvarigheten Agora 2.0 Mobilitazione nel Trasporto.

Första gången Agora är inbjuden till möte på parlamentet i Bryssel, är då Peter Lundgren 2016 bjuder in bland andra Här Stannar Sverige och Agora 2.0. Då presenterar Agora ett väl genomarbetat, skriftligt dokument om hur övervakning av internationella fordons rörelser kan göras på ett effektivt sätt via en Europeisk portal.

Sedan 2017 har TIA och Agora haft täta kontakter och det dokument Agora sammanställt, har de tillsammans fortsatt att bygga vidare på och nu ska samarbetet befästas genom undertecknandet av en promemoria.

Ordförande för Agora är Srdjan Sergio Grujic och han möter TIA:s ordförande Nisse Petersson och TIA:s talesperson Nette Schölin. Vad betyder denna dag?
- Den är av stort symboliskt värde då det nu skapas en stor konsensus för ett europeiskt samarbete mellan länderna i dessa frågor, säger Sergio

I promemorian står bland annat att de vill skapa en Europeisk portal för övervakning av tunga vägtransporter genom GNSS, Global Navigation Satellite System.
- Endast smarta färdskrivare räcker inte, säger Sergio. Men, tillsammans med GNSS, får vi ett effektivt verktyg.

Portalen övervakar inte endast cabotagetrafik, utan kan i all oändlighet uppdateras så att det även går att se löneutbetalningar, spårbarhet av gods, motverka terrorism, smuggling och skatteflykt. Allt i realtid tillgängligt för alla behöriga.

För att bli starka och kunna påverka den europeiska politiken, måste även samarbetsbanden stärkas. Idag undertecknar Sergio och Petersson ett samarbetsavtal och nu ska båda organisationerna arbeta för att bli större i Europa och de välkomnar alla intresserade att bli en del av samarbetet. Skrivelsen som undertecknas idag, består av 358 sidor.
- Två länder har nu befäst att de står enade, med gemensamma mål och riktlinjer, i kampen för att påverka transportbranschen till det bättre, säger Nette Schölin.

Agora och TIA ser detta som det största projektet och reformen hittills och nu ska fler länder engageras.

Nu stundar fler möten både i Italien och Sverige för att undersöka andra länders situation och för att utöka antalet samarbetspartners.


Två namnteckningar som är av stort symboliskt värde och som ska öka det europeiska samarbetet, säger Sergio. Foto: Michele Labriola 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 April 2018, kl 13:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Agora 2.0 Mobilitazione nel Trasporto, Bryssel, EU-parlamentet, Samarbetsavtal, Schysta villkor, TIA

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant