Marita Ulvskog Foto: Lars Hagberg

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Efter Jens Nilssons (S) bortgång, tillkännagav Valmyndigheten att Nilsson efterträds av Aleksander Gabelic (S). Däremot var det inte klart vilka uppgifter Gabelic skulle ha i EU. Nu vet vi att han tar över arbetet i utskottet för internationell handel efter Marita Ulvskog (S) som i sin tur tar över transportfrågorna Jens Nilsson arbetade med.

Hur känns det att bli utsedd till Nilssons efterträdare?
- Jag är glad att få möjligheten att kliva in i transportutskottet och ta över stafettpinnen efter Jens och fortsätta arbetet med de viktiga frågorna han arbetade med, säger Marita Ulvskog till oss.
Hon och Nilsson har samarbetat nära och drev samma politiska dagordning i sina respektive utskott eftersom transportfrågorna vi talar om, är direkt kopplade till sysselsättningsutskottet där Ulvskog sitter som ordförande. Därför valde hon att gå in i transportutskottet för att driva de av Nilsson prioriterade frågorna.

I sysselsättningsutskottet har hon arbetat med utstationeringsdirektivet.
- Nu är det på plats och nu fortsätter vi med samma fråga för förare inom vägtransportsektorn, säger hon.
Om hennes egen anknytning till transportbranschen berättar hon om god kontakt med Transportarbetareförbundet alltsedan hon jobbade på LO. Under förra mandatperioden i EU, 2004-2009, hade hon en koordinerande roll mellan transport-, miljö- och industrifrågor som viceordförande i den socialdemokratiska gruppen.

Ulvskog anser att den socialdemokratiska politiken har fått gehör på EU-nivå, då inte minst arbetet med den sociala dumpningen.
- Med EU-kommissionens föreslag i mobilitetspaketet förra året, har vi äntligen fått konkreta lagförslag att utgå ifrån, att fortsätta driva vidare och förbättra, säger hon. Svenska socialdemokrater har alltid drivit dessa frågor, både i Sverige och på EU-nivå
Det ger bättre möjlighet till förbättringar som kommer att stärka chaufförers sociala villkor och skapa tydliga regler för konkurrens på lika villkor för åkerinäringen i Sverige.

Nilsson talade om en feministisk transportpolitik. Vad säger du?
- Transportsektor av idag är ojämställd med ojämn könsfördelning bland lastbilschaufförer, säger hon. Det kan exempelvis handla om otrygghet eller brist på faciliteter kvinnor behöver på rastplatser.
Hon pekar även på utbildning och den fysiska infrastrukturen som måste tillåta såväl män som kvinnor att arbeta.

Nilsson drev en tydlig socialdemokratisk linje i EU. Peter Lundgren (SD) och Nilsson var överens i många frågor. Kommer du att samarbeta honom?
- Peter Lundgren kan, som alla andra ledamöter i transportutskottet, självklart välja att stödja vår socialdemokratiska linje om han så önskar, säger Ulvskog. Det är samma linje vi driver på hemmaplan.

Kommer du att fortsätta trycka på för att förslagen Nilsson lagt, ska drivas igenom?
- Ja, transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat och vi måste få bukt med den sociala dumpningen inom transportsektorn. Det är oacceptabelt att förare tvingas ha löner de inte kan leva på bara för att behålla jobbet. Seriösa åkerier ska inte tvingas bort från marknaden på grund av kryphål i lagstiftningen och bristande kontroller till förmån för oseriösa företag som utnyttjar arbetstagare, sammanfattar Marita Ulvskog.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 19 April 2018, kl 14:57
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, EU-kommissionen, Jens Nilsson, Mobilitetspaketet, Peter Lundgren, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Transportutskottet, Ulvskog

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant