Schnauzern Signe är Berras nya, trogna följeslagare. Hon är minst lika lugn och cool som min förra hund, Doris, säger Berra.

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

När ett Örebroåkeri på en skyddsklassad väg kör in i ett utländskt linkekipage som delvis bärgats av en utländsk bärgare, får vi svart på vitt att krav på TMA-fordon på skyddsklassade vägar, endast gäller företag som valts ut av Arbetsmiljöverket att omfattas av deras specifika krav.

De som omfattas av Arbetsmiljöverkets krav är exempelvis stora svenska bärgningsföretag, däckfirmor och rullande verkstäder.
- Vi är redan noga med vår säkerhet för personalens skull, säger Berra och räknar upp allt som ingår i säkerhetsarbetet. Varför exkluderar Arbetsmiljöverket företag som har brister, när det är just de som borde tas tag i?

Med endast krav på varningstriangel, frågar han sig hur en bärgare som inte omfattas av Arbetsmiljöverkets krav, ska hantera en situation där lastbilen de bärgar välter över vägen.
- Ska de då spärra av E4 med sina vajrar, eller, undrar han. 

Polis, ambulans och andra som ska utföra arbete på väg i olika situationer, har utbildning för detta, vad vet vi om vilka utbildningar utländska bärgare har?
- Det vet vi inte alltid eftersom mycket går att köpa på nätet idag, säger Berra. Vi går utbildningar som säkerhet på väg och arbete på väg och gör de prov som hör till för att det ska bli schysst och säkert. Vi lägger ner mycket tid på säkerheten inom vår organisation.

Säkerhetsarbete är viktigt, men kostar både tid och pengar. Det leder till att företag som omfattas av säkerhetskraven och tar dessa på allvar, inte kan konkurrera på lika villkor med dem som inte berörs.
- Vi köper in dyr utrustning och säkerhetskläder som uppfyller kraven, medan andra kan arbeta utan blinkljus och springa i trätofflor, jeans och t-shirts. Det blir motsägelsefullt, när vi exempelvis får böter om vi inte använder rätt kläder, säger han.
Han vill att alla som arbetar på väg ska ha CE-klassade varselkläder.

Han vill absolut inte att säkerhetskraven ska minskas, men lagstiftningen behöver ses över för att omfatta alla som arbetar på väg eftersom brister drabbar alla som befinner sig på vägarna. Han ser gärna att all privat bogsering på skyddsklassade vägar förbjuds eftersom folk oftast inte vet vad de håller på med, hur fort de får köra och hur långt.

Kostnaderna för en trafiksäker bärgning hamnar hos den drabbade. Försäkringsbolagen tar den kostnaden för hel- och halvförsäkrade fordon, men inte för endast trafikförsäkrade fordon.
- Jag menar att alla försäkringar, även trafikförsäkring, ska inkludera en bärgningsförsäkring, säger han.
Ett sådant krav skulle även fungera för svenska fordon utomlands liksom utländska som kommer hit, inte minst tunga fordon.

Det är dags att göra arbetsmiljökraven till trafiksäkerhetskrav och Berra vill gärna vara en del av ett sådant politiskt arbete.
- Hela lagstiftningen måste ses över i detta, anser Berra.

Mer om Berra och om arbetsmiljöfrågor i samband med bärgningsarbeten, kan du läsa om i ett kommade nummer av Proffs. Missa inte det - prenumerera nu

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 Maj 2018, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Bärgningsförsäkring, TMA, Trafiksäkerhet

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant