Både dragbil och trailer blev klampade. Foto: Roger Ogemar

Ekipage klampades dubbelt upp - i Västerås

Samskip: ”En het diskussion på allra högsta nivå”

Ett ekipage belades med två klampar. Föraren och åkeriet fick sammanlagt betala 41 500 i böter och förskott på sanktionsavgift. Det blev resultatet av en rutinmässig kontroll, utförd av trafikpolisen i Västerås under onsdagen.
Trailerägaren, Samskip van Dieren, som återigen står i det föga avundsvärda rampljuset, menar att luddiga regler är ”roten till det onda”.

På väg ut till Sala stoppar trafikpolisen i Västerås en dansk dragbil med en holländskregistrerad trailer och en rumänsk förare.

Under kontrollen framkommer att trailern har hämtats vid kombiterminalen i Katrineholm, och ska levereras till Avesta, en sträcka på cirka 17 mil. Närmare kombiterminaler finns både i Eskilstuna, Gävle och Borlänge. Dessutom visar det sig att all form av dokumentation om kombitrafik saknas.

Transporten prövas även mot Cabotageförordningen, men då bilen inkom tom från Danmark den 14 maj och därefter har utfört inte mindre än 34 nationella transporter, blir det ett beslut om förskott på sanktionsavgiften för brott mot cabotageförordningen.

Den danska bilen dirigeras enligt förarens chef av EUT i Sverige.
- När vi kontaktar ansvarig på EUT blir vi upplysta om att vi i stället ska prata med Samskip, därefter tog samtalet abrupt slut, berättar bilinspektör Roger Ogemar.

Ogemar kontaktar Samskip i Åhus, som i sin tur ska kontakta planeringskontoret i Holland för att få reda på om Samskip ska gå in och ”lösa” åkeriets skuld till den svenska staten.

Efter en stund ringer en representant från Samskip i Holland upp Ogemar och uppger att man vill betala, utan att komma med några invändningar.
- Det önskemålet biföll vi så klart. Därefter upplyser vi den holländske representanten om att en ny dragbil måste komma för att hämta trailern, som tidigast efter kompletteringssäkring av lasten får fortsätta färden.

Roger Ogemar berättar att lasten bestod av vassa stålplåtar som bandats med för lite lastsäkringsmaterial.
- Dessvärre med  flertalet trasiga eller slitna band utan kantskydd, trots att massor med kantskydd låg löst på flaket. Samskip informerades om detta då trailern var plomberad vid kontrollen.

För att summera det hela fick föraren 1 500 kronor i böter för den dåliga lastsäkringen. Åkeriet fick betala 40 000 kronor i sanktion för otillåtet cabotage. Bådadera är betalda.

Släpet klampades i väntan på kompletterande lastsäkring, då föraren inte hade utrustning med sig och bilen klampades i väntan på betalning av sanktionsavgiften.

Båda fordonen fick föreläggande för fordonsbrister då de bland annat saknade fungerande bromslyktor samt att släpet hade undermåliga däck.

Proffs kontaktar Göran Pålsson, vd på Samskip van Dieren i Åhus.
- Detta är en extrabil som vi har tagit in och därför har vi ingen aning om vad den har haft för transportuppdrag tidigare. Vi förutsätter att den får lov att utföra transporter, säger han.

Göran Pålsson menar att det är en näst intill omöjlig uppgift att begära in alla fraktsedlar från tidigare körningar som extrabilarna har gjort.
- Roten till det onda är egentligen att lagen är väldigt luddigt skriven, säger han och pekar på att det i sin tur ger allt för stort utrymme för tolkningar av både Samskip och av polisen.

Den aktuella dragbilen har enligt polisen utfört 34 inrikes transporter sedan den 14 maj. Men hur – och av vem – dragbilen har beställts, känner Göran Pålsson inte till.
- Detta sköts via Holland. Vi är inte inblandande över huvud taget i den biten, förklarar han och därmed får Proffs inget svar på vad man hos Samskip anser om att EUT gång på gång figurerar i samband med otillåtna cabotagetransporter. Det är ju trots allt Samskips varumärke som syns tydligast.

- Att jag blir inblandad beror på att chaufförerna ofta nämner mitt namn. Jag har lättare för att samtala med polisen och därefter kontakta Holland för att förklara vad som hänt. Beslutet blir sedan deras om hur de vill gå vidare.

Det är ju inte första gången vi ser ett klampat Samskip-ekipage. Är detta ett problem som ni diskuterar i företaget?
- Absolut. Det är ju inga småpengar det handlar om. Detta är en het diskussion på allra högsta nivå.

Hur skulle man kunna komma tillrätta med problemet?
- Det bästa vore ju att Transportstyrelsen tydliggör hur de tolkar reglerna, men också att få ett ärende prövat i domstol, menar han och tillägger att man ännu inte fått något ärende dithän.
- Transportstyrelsen har däremot betalat tillbaka många sanktionsavgifter, avrundar Göran Pålsson.

Dragbilen har nu blivit av med klampen och har därför kunnat lämna kontrollplatsen. Däremot står trailern kvar i väntan på att lasten ska säkras i enlighet med gällande regler.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 30 Maj 2018, kl 16:17
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Lastsäkring, Samskip van Dieren, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant