Fordonen på bilden har inget md artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv/montage

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet och gruppledare för de gröna i Transportutskottet, tycker förslaget kunde ha gått längre.
- Transporter är ett av få områden där utsläppen fortfarande ökar och tunga lastbilar är en av de största förorenarna på våra vägar, säger han. Vi vill minska koldioxidutsläppen från tunga fordon med 45 procent till år 2030 och nå nollutsläpp senast 2050.

Dessutom vill han lägga mer av EU:s forskningspengar på utveckling av eldrivna lastbilar och att man sätter ett högt pris på lastbilars klimatpåverkan.

Jakop Dalunde kommenterar även trafiksäkerhetsåtgärderna.
- Med mer än 20 000 dödsfall per år, måste trafiksäkerheten förbättras, säger han. Vi välkomnar kommissionens förslag, men det behövs skarpare åtgärder.

Han pekar vidare på att för höga hastigheter och alkohol fortfarande orsakar för många olyckor.
- Kommissionen bör överväga att sätta alkoholmätare i alla bilar över hela EU för att förhindra farlig körning på våra vägar, menar Jakop Dalunde.

Vi frågar Dalunde om han, när han säger att tunga lastbilar är de största förorenarna på våra vägar, räknar tunga fordon i Europa och då även räknar in länder som Sverige, trots att utsläppen från exempelvis svenska lastbilar under flera år har en starkt nedåtgående kurva.
- Jag kommenterar mobilitetspaketet ur ett EU-perspektiv och då talar jag om EU:s alla lastbilar inklusive de svenska, säger han till oss.

Det högre priset för klimatpåverkan, vill han ska baseras på vad fordonen faktiskt släpper ut. Ju mindre påverkan, desto lägre kostnader. Eftersom han vill att det ska omfatta samtliga länders fordon, drabbas, eller gynnas, alla länder lika. Kostnaden för en lastbils klimatpåverkan, ska hamna hos den som äger lastbilen, säger han.
- Min politik i detta, ger bra incitament till att äga en renare lastbil och för fordonstillverkare att satsa på bättre motorer och motorer för alternativa drivmedel, säger Dalunde. Hela kedjan, även bränsleproducenterna och transportköparna, får incitament att utveckla och att välja bättre produkter av en sådan politik.

Att satsa på att äga lastbilar som drivs av exempelvis bio-LNG eller ännu hellre el, kommer att leda till mindre kostnader än för dem som väljer traditionell diesel och som då istället för högre kostnader, förtydligar han.

Så du menar att om en svensk åkare satsar på en modern fordonsflotta som går på till exempel bio-LNG, då kommer hans kostnader att minska så mycket att han kan vinna en upphandling hos en mycket stor kund som annars kan välja ett jämförbart åkeri från östra Europa med moderna diesellastbilar?
- Ja, det är det min politik ska leda till, sammanfattar Jakop Dalunde.

 

Läs även:


Lastbilar är tio gånger bättre än personbilar med dieselmotor (Auto motor & sport)
Utsläpp av växthusgaser per fordonsslag (Naturvårdsverket)

Om artikeln

Publicerad: Fredag 18 Maj 2018, kl 12:27
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Jakop Dalunde, Miljö, Miljöpartiet, Mobilitetspaketet

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant