Sista dagen på den sista cabotageutbildningen, åtminstone för den här gången. Ett otillåtet cabotage och ett utlänningsärende är exempel på vad man stötte på i Göteborg. Foto: Tommy Holl

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.


Bilinspektör Mattias Holgersson (instruktör med hemmabas i Växjö) och hans kollega från Helsingborg, Krister Nilsson, kollar upp en transport där dragbilen kommer från Slovenien. Chauffören hade full koll på läget och fördröjdes därför inte nämnvärt. Foto: Göran Rosengren 

"Cabotagemiljonerna" har rullat färdigt. Åtminstone för den här gången. Om det blir några fler utbildningsinsatser känner de instruktörer som Proffs har talat med inte till i dagsläget. Men önskemålet finns.
- Någon form av fortbildning hade ju nog varit bra, säger trafikpolis Kjell Andersson från Skara.

Kjell är en av flera instruktörer som under våren har arbetat med att lära sina kollegor konsten i att avgöra om en transport är laglig eller ej. Och hur man ska hantera de transportörer som visar sig inte följa gällande bestämmelser.

Proffs besökte både Göteborg och Helsingborg under torsdagen då det på dessa orter var lite av ”final” för utbildningsinsatsen.

I Göteborg har tre kurser hållits. Sammanlagt har man där utbildat cirka 45 poliser och bilinspektörer.
- Vi har nog rapporterat fem eller sex otillåtna cabotage under de totalt tre praktikdagarna som vi haft, berättar Kjell Andersson.

Under gårdagen hade de elva deltagarna i gruppen initialt två ärenden där man misstänkte otillåtet cabotage.
- Men i ett av fallen visade det sig så småningom att det fanns ett nyttjanderättsavtal. Vi hade dessutom ett utlänningsärende där vi fick transportera chauffören till gränspolisen för direkt avvisning.

I Helsingborg har sex kurser hållits. Totalt har drygt etthundra genomgått kursen i den nordvästskånska staden.
- Vi har på sex praktikdagar rapporterat 18 cabotageärenden, förklarar Lars-Göran Samuelsson instruktör och till vardags trafikpolis i Helsingborg.

Samuelsson är av uppfattningen att det fanns ett behov av utbildningsinsatsen. Han hoppas att den ska få effekt i statistiken.
- Förhoppningsvis har vi lyckats så ett litet frö här och var, och att man nu känner att man har kunskap att ge sig på den här typen av ärenden.

Men det är inte endast kursdeltagarna som ”skolats”.
- Även jag och min kollega Sören Johansson har lärt oss mycket. Vi har fått nya kunskaper varje dag eftersom det ena ärendet inte är det andra likt.

Under torsdagen rapporterades tre fall av misstänkt otillåtet cabotage i Helsingborg, men också ett överlastat ekipage, med mera.
- 120 000 kronor betalades in i förskott på sanktionsavgifter för cabotagen.

Kommer statistiken över antalet otillåtna cabotage nu att skjuta i höjden?
- Det ska bli intressant att se hur det ser ut när året är slut, säger Lars-Göran Samuelsson.

Kjell Andersson hoppas också på ett uppsving.
- Men samtidigt måste man vara realist. Statsmakterna ska kanske inte hoppas för mycket eftersom det ju inte endast handlar om att ge oss verktygen. Vem ska skruva? Någon måste ju faktiskt också hålla i verktygen, menar han och pekar på det ständigt sjunkande antalet trafikpoliser och bilinspektörer.

Sammantaget har både Samuelsson och Andersson samma känsla efter att ha vinkat av sina sista kursdeltagare.
- Vi har fått ett väldigt positivt gensvar av deltagarna. Det har gått mycket bra, sammanfattar Lars-Göran Samuelsson.
- Vi har gjort vad vi har kunnat och jag känner mig mycket nöjd, avslutar Kjell Andersson.


Bilinspektör Mattias Holgersson till vänster ser på när trafikpolis Lars-Göran Samuelsson kavlar upp ärmarna. Totalt hade gruppen tre cabotageärenden att ta hand om under torsdagen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 18 Maj 2018, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Göteborg, Helsingborg, Trafikpolisen, Utbildning

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant