Foto: Roger Ogemar

Samskip Van Dieren i nytt cabotageärende

EUT: ”Omöjligt att följa reglerna”

Västerås tunggrupp fortsätter intressera sig för Samskip Van Dierens transporter vilket har resulterat i att ytterligare två åkerier nu misstänks för otillåtet cabotage. Eftersom omständigheterna kring de båda fallen är intressanta, väljer vi att dela upp dem. Här är det första...

Den 24 april är trafikpolisen i Västerås på väg till norra Västmanland för att arbeta och hinner ikapp ett Van Dieren-ekipage strax ovanför Sala, på väg norrut. Dragbilen är danskregistrerad vilken väcker gruppens intresse, som är vana vid att se östligare dragbilar dra dessa trailers.

Ekipaget stoppas och de finner en svensk förare bakom ratten som direkt öppnar samtalet med att hävda kombitrafik.
- Han visar även upp ett dokument på svenska med Samskips egen tolkning av kombidirektivet och varför denna körning skulle vara enligt reglerna, säger bilinspektör Roger Ogemar.

De konstaterar omgående att det rör sig om ett misstänkt otillåtet cabotage då trailern hämtats på Samskips terminal i Katrineholm för leverans i Hofors, en sträcka på drygt 22 mil. Det finns kombiterminaler på närmare håll i Borlänge och Gävle samt den passerade terminalen i Eskilstuna.

Det saknas även erforderlig dokumentation för kombitransporten varför Ogemar frågar föraren när fordonet senast kom in med en internationell last. Då svarar föraren direkt att trafiken sköts via EUT, ett företag vi den sista tiden har stött på ett flertal gånger i dessa sammanhang. Ett företag som sökt svenskt trafiktillstånd, men nekats.
- Därför har de engagerat ett danskt företag som står för tillstånd och fordon, men utan förare, säger Ogemar. Den aktuella föraren uppger att han arbetar för EUT.

Föraren saknar även giltigt YKB. Han gick grundutbildningen år 2000 och trodde att hävdvunnen rätt gällde honom fortfarande varför han inte har förnyat det då övergångsreglerna slutade gälla 2016. Ogemar upplyser föraren att han får ordna med pengar till sanktionsavgiften och att någon annan måste köra dragbilen därifrån.

Inga pengar kommer och innan arbetspasset är över, meddelar föraren att EUT säger att pengarna inte kommer förrän nästa dag varpå polisen lämnar platsen och det nu klampade ekipaget.
- Efter några kilometer blir jag uppringd av Samskip som meddelar att de är villiga att betala avgiften, vilket även gjordes, varpå vi åker tillbaka för att låsa upp ekipaget, säger Ogemar.

Ny dragbil ska komma och hämta trailern. Vem som ska ta hand om föraren, förblir oklart.

 

EUT Transport - igen


Vi har under kort tid skrivit flera artiklar där EUT varit inblandade i otillåtet cabotage. Driftchef Peter Åkesson svarar tålmodigt på våra frågor varje gång och har även utnyttjat möjligheten att ge sin syn på det som inträffat. Nu är det alltså dags igen.

Föraren säger att han arbetar för EUT, men vare sig EUT i Danmark eller ni har anställda.
- Föraren har för många år sedan arbetat för EUT Danmark, men arbetar nu på ett bemanningsföretag, säger Åkesson. Det är dem ni ska tala med om förarens YKB.

Dragbilen går mycket riktigt på ett danskt tillstånd, men har inget med EUT att göra, säger han och tillägger att den enda beröringspunkten är att han hjälper detta företag i situationer som denna, initialt.

I det aktuella fallet handlar det åter om att polisen hävdar att trailern borde ha hämtats upp i Borlänge istället för Katrineholm där Van Dieren har ett tåg- och kombiterminalkontrakt, vilket då blir ”närmast lämpliga” kombiterminal, säger Åkesson.
- Van Dieren har nu åtta fall på kort tid och inget prejudikat är fastställt, säger han. Horribelt, då det i praktiken är omöjligt att följa regeln om "närmast lämpliga".

Dessa företag måste, för att kunna agera med hjälp av tåg, förbeställa och skriva långa bindande kontrakt, både med tågbolagen och kombiterminalerna.
- Sverige har inte resurser för att följa regeln som den nu tolkas. Ta Borlänge som exempel, med två stora stål- och pappersindustrier. De gissar jag har säkert flera hundra trailers per dag som, om man ska följa denna tolkning, bör ställas av på Borlänges kombiterminal. En annan fråga som ska ställas, är om tågen går dit till trailerns destination, sammanfattar Peter Åkesson.


Läs även:


Schenkerekipage rapporterades för otillåtet cabotage

Åter misstänkt för otillåtet cabotage



Om artikeln

Publicerad: Onsdag 2 Maj 2018, kl 17:11
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EUT, Kombitrafik, Samskip, Van Dieren

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant