Blåljusanordning på en vanlig lastbil gillas inte av lagen, något som åtminstone produktionsledaren på ett renhållningsföretag i Västerås nu har blivit varse. Foto: Trafikpolisen i Västerås

Slut-tutat för renhållningen i Västerås

En lastbil från ett renhållningsföretag med depå i Västerås, mötte i helgen en klunga med motorcyklar på riksväg 66. Chauffören, eller någon annan av personerna som befann sig i fordonet, valde då att slå på de blåljus och sirener som lastbilen var utrustad med.
Det skulle dock visa sig att klungan inte endast bestod av privata motorcyklar och nu väntar därför ett rättsligt efterspel för chauffören, som dessutom råkar vara både produktionsledare och fordonsansvarig på företaget.

Under helgen som gick, hölls en mc-träff i Västerås. Trafikpolisen i staden hade i uppgift att övervaka evenemanget och för den uppgiften fanns bland annat fyra mc-poliser i tjänst samt ytterligare några patruller.
- Mc-poliserna följde med i klungan när deltagarna skulle åka en uppvisningsrunda i anslutning till Västerås, berättar bilinspektör Roger Ogemar.

Efter några kilometer på riksväg 66 norrut mötte klungan, inklusive de fyra mc-poliserna, en lastbil tillhörande ett renhållningsföretag med depå i Västerås.
- Lastbilen hade blåljus och sirener påslagna, vilket så klart väckte polisernas intresse.

När lastbilschauffören upptäcker att det fanns poliser i mc-klungan, stängdes larmanordningen av. Mc-poliserna kallade dock upp sina kollegor, som fick stopp på lastbilen strax innan Västerås.

Föraren förnekade likt en vänsterprasslande småbarnsfar, att han varken hade använt blåljus eller sirener.
- Han rapporterades likväl misstänkt för ”föregivande av allmän ställning”. Lastbilen togs i beslag för dokumentation och demontering av utrustningen för förverkande, förklarar Roger Ogemar.

Det som gör historien än mer spektakulär är att chauffören i fråga dessutom är produktionsledare och fordonsansvarig på företaget.
- Han hade lånat lastbilen privat för att transportera ved för egen räkning. Han hade dessutom glömt att använda färdskrivaren trots att fordonet har en totalvikt överstigande 7,5 ton.

Som grädde på moset var färdskrivaren inte besiktigad sedan 1998, eftersom lastbilen normalt används för kommunala renhållningsuppdrag.
- Det är ju en icke färdskrivarpliktig körning så länge den används till detta, menar Ogemar.

Den aktuella lastbilen visade sig vara en gammal avdankad flygplatsbrandbil, det var av den anledningen som den var utrustad med blåljus och sirener.
- Men då flygplatsen avyttrade fordonet, försvann också dispensen som utryckningsfordon, vilket gör att larmanordningen inte får förekomma på fordonet.

Det är ägarens ansvar att demontera larmanordningen samt att registrera om fordonet utan larmanordning, vilket uppenbarligen inte har blivit gjort.

Därefter har renhållningsföretaget köpt upp företaget som en gång övertog lastbilen efter flygplatsen.
- Tyvärr hade renhållningsföretaget även glömt att registrera lastbilen på sig när de övertog det första ägarföretaget och därmed ägs lastbilen egentligen av en avregistrerad firma, förklarar Roger Ogemar.

Hur produktionsledaren och tillika fordonsansvarige ”chaufför” lyckades förklara tilltaget för sin arbetsgivare på måndagen, känner Proffs inte till. Vad vi däremot vet, är att vederbörande nu har en rättegång att se fram emot.


Frestelsen att trycka igång larmanordningen på renhållningsbilen blev uppenbarligen för stor. Oturligt nog för chauffören, bevittnades tilltaget av ett gäng mc-poliser, vilket nu får ett rättsligt efterspel. Foto: Trafikpolisen i Västerås 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 29 Maj 2018, kl 16:01
Kategori: Nyhet
Taggar: Blåljus, Larmanordning, Lastbil, Trafikpolisen, Västerås

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant