Solen har lagt sig på fredagskvällen och ljusshowen börjar... Foto: Göran Rosengren

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.


Anders ”Nypan” Nygren är chaufför till vardags, men höll nu i utställningens egen radiokanal och agerade konferencier. Foto: Göran Rosengren 

Den 11-12 maj var det nära nog 300 fordon som ställdes ut på Gillingebanan - och även om det fanns andra fordon samt motorcyklar, var det de tunga ekipagen som dominerade. Dagarna fylldes av livemusik och annan underhållning. Den lätta sommarbrisen uppskattades säkert av de flesta av de cirka 3 700 som besökte utställningen.

Årets nyhet, en tävling i att backa med bil och släp, lockade, men tyvärr fanns inte de tre pristagarna på plats när det var dags för pokalerna.

Utställningen genomfördes på ett städat sätt, men lite smolk i bägaren blev det för Erik Lundman som på lördagsmorgonen fann att hans lastbil ”Saunaliner”, hade fått en del av en skärm söndersparkad. Lyckligtvis är sådant beteende ovanligt men inte desto mindre beklagligt för Erik.

Många priser delades ut och ett var publikens val bland bilarna i Queen of the Roads klass där Nathalie Wiming med sin Volvo FH4, 2015, vann folkets hjärta. I klassen för damer, Queen of the Road, vann Desirée Lindberg med en Scania R580, 2016. Best in Show blev Mattias Friberg, Fribergs Djurtransport AB.

Proffspriset som delas ut till välskötta bruksbilar, gärna med många mil bakom sig, togs hem av Kevin Carlsén från Gävle som kör för Mårtenssons Åkeri Gotland AB.

Att arrangera en utställning av denna storlek, kräver sin tribut. Sedan Stockholm Truck Meet började, har antalet utställare tredubblats.
- Det kräver även tre gånger så mycket personal, säger Marielle Karlsson som har huvudansvaret för allt det praktiska från att det finns skedar att röra i kaffet med till att det ska finnas tillräckligt med el.

Hon understryker att hon inte är ensam om arbetet och lyfter att allt sker på volontärbasis och att teamet är fantastiskt. Hon och teamet hoppas att besökarna förstår och uppskattar deras arbetsinsats som faktiskt gör det möjligt för alla att ha det trevligt.

Anders ”Nypan” Nygren är chaufför till vardags, men höll nu i utställningens egen radiokanal och agerade konferencier. Det blev många spontana intervjuer ute bland besökarna och utställarna samt reklam för vad som pågick på platsen. Anders är killen man skulle vilja ha som toastmaster på en bröllopsfest, kort sagt.
- Jag älskar att göra min grej och det ska vara spontant, säger han. Jag behöver inget manus som exempelvis Hellenius på Let's Dance, skrattar han och går iväg till nästa intervju.

Stockholm Truck Meet kommer att fortsätta växa, utvecklas och ständigt förbättras. Arrangörerna ser fram emot att 2019 träffa alla tidigare utställare och hoppas även att få möta många nya sådana. Vad blir det för väder nästa år, frågar vi Marielle?
- Självklart bokar vi in samma väder som i år och som vi alltid har haft, säger hon.

Är du nyfiken på resultatlistorna så kommer du att kunna se dem på hemsidan, www.sthlmtruckmeet.se. Där kommer de att läggas upp så snart de är klara för publicering.

Mer om Stockholm Truck Meet kan du läsa i Proffs nr 6-2018. Köp din prenumeration här!


Kevin Carlsén från Gävle, här flankerad av en av arrangörerna Johan Vesström, kör för Mårtenssons Åkeri Gotland AB. I lördags kammade han hem \"Proffspriset\" på Stockholm Truck Meet. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 16 Maj 2018, kl 15:25
Kategori: Nyhet
Taggar: Gillingebanan, Proffspriset, Stockholm Truck Meet, Utställningar

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant