Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren

EU-parlamentet röstade ja till tufft cabotageförslag

Under måndagen röstade EU-parlamentets transportutskott ja till bland annat det förslag som handlar om mobilitetspaketets ”cabotagedel”. Det innebär att man nu tagit ytterligare ett viktigt steg mot att skärpa regelverket i syfte att stävja ett systematiskt utnyttjande av detsamma. Men än har inte sista ordet sagts, den klurigaste delen återstår – att gå vinnande ur den trepartsdiskussion som väntar härnäst.

Att transportutskottet nu har enats om ett gemensamt förslag till bland annat den del av mobilitetspaket som handlar om cabotage, är ingen garanti för att det kommer att gå igenom ”hela vägen”.

Det är, som Proffs tidigare rapporterat om, ett tufft förslag man nu har röstat för att gå vidare med och det beslut som togs under måndagen, får med nyktra ögon ses som kanske den ”enklaste” delen i beslutsprocessen, även om det så klart har inneburit många hårda och långa debatter.

Nu återstår att få igenom ändringarna under de trepartsdiskussioner som strax tar vid och det beslut som därefter ska tas av parlamentet i Strasbourg, förhoppningsvis senare i år. Trepartsdiskussionen lär bli själva nålsögat enligt vad Proffs erfar.

Trepartsdiskussionen innebär att rapportören Ismail Ertug, tysk socialdemokrat, ska övertyga kommissionen och ministerrådet om att det lagda förslaget är det bästa för vägtransportbranschen - i samtliga EU-länder, vilket kan komma bli en svårknäckt nöt och som kan komma att kräva kompromisser på flera punkter.

I korta drag ser det nu framröstade förslaget bra ut. Dagens regler medger som bekant tre inrikes transporter inom loppet av sju dygn. De sju dygnen föreslår man ska finnas kvar, däremot ska dragfordonet inte tillåtas att utföra cabotagetransporter mer än i 48 timmar i ett EU-land på sin väg hemåt, men då med fritt antal inrikes transporter under perioden.

Däremot kan fordonet köra inrikes transporter i andra EU-länder på hemvägen, men endast under 48 timmar i respektive land.

Senast efter tre veckor, räknat från den dag då den internationella transporten påbörjades, måste dragfordonet ha återkommit till det land där företaget är etablerat.

När motorfordonet har kommit hem, får det förvisso direkt användas för en ny internationell transport, däremot får inget cabotage utföras i de länder man under förra resan körde inrikes transporter förrän tidigast efter 72 timmar, enligt förslaget.

Men att skapa regler och lagar betyder så klart inte mycket om ingen kontrollerar att de faktiskt efterlevs. I förslaget vill man därför införa minst tre internationella, gemensamma ”cabotageveckor” där respektive lands myndigheter genomför riktade kontroller med fokus på cabotagetrafiken. Myndigheterna har efter varje sådan insats en skyldighet att sammanställa resultatet och dela med sig av det till övriga medlemsländer.

Måndagens omröstning omfattade fler för branschen intressanta ämnen. Proffs kommer att skriva mer om dessa i en kommande artikel här på Lastbilstidning.se.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 5 Juni 2018, kl 16:10
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, EU-parlamentet, Mobilitetspaketet, Omröstning

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant