Thomas Morell blev idag utnämnd till talesperson för yrkestrafikfrågor. Foto: Anki Morell

Morell blir SD:s talesperson i yrkestrafikfrågor

Som Proffs tidigare har rapporterat, har Thomas Morell valt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han har hela tiden haft siktet inställt på trafikutskottet, eftersom just trafik- och transportfrågor ligger honom varmt om hjärtat - och något som han jobbat med under hela hans yrkesverksamma liv. Chaufför, bilinspektör och sakkunnig inom Sveriges Åkeriföretag, är några rader på hans CV. Efter dagens presskonferens i riksdagshuset, kan han lägga till ytterligare en rad på meritlistan.
- Jag har blivit utsedd till talesperson i yrkestrafikfrågor för Sverigedemokraterna, berättar Thomas.

Men du har ju ännu inte fått någon stol i riksdagen. Hur kommer det sig att du redan har blivit talesperson?
- Mitt engagemang i dessa frågor är sannolikt en bidragande faktor, dessutom har jag med mig en erfarenhet som få matchar. Det är dryga 40 år sedan jag tog mitt körkort och under den resan fram till idag har ju en hel del kunskap lagts till i ”ryggsäcken”, förklarar Thomas Morell.

Han har själv suttit bakom ratten i tunga fordon och vet därför under vilka förhållanden både åkeriägare och förare bedriver sin vardag.
- Under många år därefter var jag ”på andra sidan”, det vill säga bilinspektör vid trafikpolisen. Jag har alltså erfarenhet även från myndighetsutövning gällande vägtrafiken.

Det var för övrigt just hans anställning vid trafikpolisen som gjorde att åkarna i Skaraborg värvade över honom till deras planhalva igen.
- Under min tid hos Sveriges Åkeriföretag fortsatte givetvis alla viktiga frågor kring transportnäringen att vara mitt vardagspyssel. I åtskilliga ärenden har jag varit ombud för åkeriägare eller förare när de varit stämda till tingsrätten. Dessutom har jag genomfört ett mycket stort antal utbildningar i YKB samt kör- och vilotider runt om i landet. Sammanfattningsvis kan man nog säga att mitt engagemang för trafiksäkerhet och att den seriösa åkerinäringen skall kunna arbeta på en sund marknad, har lett fram till dagens utnämnande.

Thomas Morell har i tidigare intervjuer sagt att han bland annat vill jobba för att värna den seriösa delen av åkerinäringen och för att få fler trafikpoliser till Polismyndigheten. Innebär din nya roll att du får större möjlighet att få din vilja igenom?
- Ju större planhalva man har att spela på, desto större möjligheter har man, så är det. Det är väl ganska känt idag, att jag drivs väldigt hårt av viljan att skapa schysta villkor för den seriösa åkerinäringen.

Morell menar att han inte har några problem med att den som fuskar och tillskansar sig fördelar genom att bryta mot lagen, också får betala böter eller sanktionsavgifter.
- Har man aktivt tagit steget att fuska, får man också vara beredd att betala för det.

Däremot störs Thomas Morell av de sanktionsavgifter som påförs åkeriägare för fel och brister som han menar är inbyggda i systemet, det är helt enkelt inte där problemen med fusk finns.
- Hela systemet haltar betänkligt idag eftersom vi har en oerhört låg andel vägkontroller. Det är just vid vägkontrollerna man upptäcker det aktiva och i vissa delar omfattande fusket. De mer eller mindre automatiserade kontrollerna som Transportstyrelsen bedriver når inte det allvarliga fusket, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 5 Juni 2018, kl 11:26
Kategori: Nyhet
Taggar: Sverigedemokraterna, Talesperson, Thomas Morell

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant