Wabco signerar rekordkontrakt med Girteka

Wabco har fått sitt hittills största avtal någonsin för Fleet Management Solutions. Avtalet tecknas med Girteka och innebär att 2 700 fordon i deras Europaflotta kommer att vara utrustade med Wabcos FMS.

Waberer’s blockerade trafiken i flera dygn

Fel när polisen inte beordrar bärgning av havererade lastbilar

”Bärgare kan få betalt genom retentionsrätt”

Tisdagen den 27 februari, väljer föraren av det ungerska ekipaget att inte följa rekommenderad färdväg för lastbilar genom Västervik. Han kör rakt igenom samhället där ekipaget fastnar i snön och blir ståendes på huvudleden. Ekipaget bedöms inte utgöra någon trafikfara och får således stå kvar. Timmar blir till dagar.

Fixemer i nytt cabotageärende

”Trafikpolisen vill inte träffa oss”

Ett misstänkt otillåtet cabotage stoppas i Gävle. Fixemer hävdar kombitransport och kommer att driva ärendet vidare. Förarens brott mot kör-och vilotiderna måste få allvarliga konsekvenser, anser Fixemer som starkt tar avstånd från beteendet och agerar mot åkeriet.

Ytterligare en manipulerad färdskrivare avslöjad:

”Körde på vila” – stoppades i Skara

Trafikpolisen i Skara stoppar ett ekipage registrerat i Lettland för kontroll. Ganska snart väcktes misstankar om att färdskrivaren var manipulerad.
- Färdskrivaren registrerade vila under pågående körning när han stoppades, berättar trafikpolis Kjell Andersson.

Tillgång till toaletter ingen ”skitsak” tyckte chauffören

En stor kemikalietillverkare i England har kritiserats för att inte tillhandahålla tillräckliga sanitära faciliteter till chaufförer på sin anläggning. Befintliga toaletter kräver att förare i vissa fall måste promenera totalt en kilometer tur och retur för ett toalettbesök.

25-timmarsgräns ska få bort ”campande” chaufförer från danska rastplatser

Den danska regeringen har beslutat att införa en 25-timmarsbegränsning för parkering av lastbilar på de statliga rastplatserna på landets motorvägsnät. Samtidigt vill man höja böterna för lastbilar som trotsar förbudet. Med detta vill man förhindra att lastbilar långtidsparkerar på de danska rastplatserna.

"LKW"-chaufför misstänkt för drograttfylla sparkades

”Han är blockerad i vår förardatabas”

Den vingliga färden på riksväg 21 och vidare ut på E4 krävde två polisinsatser innan resan tog slut för föraren som senare anhölls misstänkt för grovt rattfylleri. Sjukdom angav åkeriet, men nu har speditören fått klarhet i vad som hänt och vidtagit åtgärder.

Nytt projekt: Förarlösa transporter utan lastbil

SAFER Trafiksäkerhetscentrum är ett kompetenscenter där ett 30-tal partners från samhället, akademin och industrin samarbetar tvärfunktionellt för framgångsrik och effektiv forskning inom fordons- och trafiksäkerhet.
Nu tar man ett nytt grepp runt sin forskning för säkrare transporter genom automation. I projektet, iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare – och utan dragbil.

Ny studie visar:

Allt att vinna på ny metod för halkbekämpning

En ny studie som nyligen presenterades under International Winter Road-kongressen, som i år hölls i Gdansk i Polen, pekar på både ekonomiska och miljömässiga vinster med att använda kalciumklorid för halkbekämpning av vägar.

SFVF i öppet brev till infrastrukturministern:

”Lagstifta om vinterdäck på alla axlar”

Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
– Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.

Inställda bussar och långa köer efter lastbilshaveri

VOS: ”Våra förare har procedurer att följa”

Den rumänske dragbilen havererar tidigt på förmiddagen. Polisen kommer till platsen på eftermiddagen och bedömer att ekipaget inte utgör någon trafikfara och får stå kvar. Chauffören talar om att en egen bärgare är beställd, men det visar sig inte stämma. När ekipaget bärgas, har en hel dag förflutit kantat av stora trafikstörningar och omlagda samt inställda bussturer. Åter lyfts frågan om krav på betalningsförmåga, alternativt en bärgningsförsäkring för gästande ekipage.

Scania bäst i 1000-poängstest - igen

För andra året i rad har Scanias nya lastbilsgeneration segrat i 1000-poängstestet, Europas mest grundliga jämförande lastbilstest.

Proffs rättar:

Fel i artikeln om Ekol i den tryckta tidningen

Även solen har sina fläckar, brukar man säga. Och "fläcken" i det här fallet är en layoutmässig miss i det senaste numret av Proffs (nr 2-2018), i artikeln om Ekols etablering i Sverige.

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant