Myndighetssamverkan satte stopp för två ”tunga” rattfyllor på ett dygn

I oktober 2004 körde en berusad ungersk lastbilschaufför ihjäl fem personer på E65 vid skånska Svedala. Detta efter att ha supit sig full på färjan till Sverige och därefter begett sig ut på motorvägen med sitt trailerekipage. Något som slutade i katastrof då sex personer fick sätta livet till.
Supandet på färjorna pågår än i dag och möjligtvis har Kustbevakningen, i samarbete med polisen och tullen, den här veckan förhindrat två repriser på Svedalaolyckan.

Hoppas på snö, smuts och is i första elskenan

Projektet eRoad Arlanda har tagit ett historiskt kliv framåt då den första laddskenan för elväg började installeras på allmän väg i närheten av Arlanda i förra veckan. Elvägen, som är en svensk innovation, kommer att bli den första i sitt slag i världen.

Nu är det klart:

Änglarundan tillbaka nästa år

Efter succén i år, låter man hälsa från Erlandssons Åkeri AB i Ängelholm: Vi gör det igen! Veteranrallyt Änglarundan ska ännu en gång köras. Man har beställt samma fantastiska väder och lagt upp en ny rutt för de körande deltagarna. Och man skickar ett tydligt budskap: "Anmäl dig redan nu så att du och ditt ekipage säkert får plats".

Företagsböter, sanktionsavgift och utvisad chaufför

Allt igenom olaglig transport kostade 90 000

Ett bulgariskt trailerekipage stoppas och kontrolleras av trafikpolisen i Helsingborg. Snart konstaterades att transporten var ett ”solklart otillåtet cabotage”, som polisen uttrycker det. Så långt liknar artikeln många andra som vi har skrivit på temat ”Transportfusket i Fokus”.
Men läs vidare, storyn har bara börjat...

TIA på plats i Trafikutskottet:

Direktivförslag ”Låter på många sätt lovande”

- Men vägslitageavgiften måste bort!

Till Trafikutskottets offentliga utfrågning om konkurrens på lika villkor inom luftfarts- och åkerinäringarna hade gäster från relevanta myndigheter och verksamheter bjudits in. Bland dessa fanns Truckers International Association, TIA.

2017 kan bli rekordår för tunga lastbilar

Branschorganisationen MRF skriver upp prognosen för tunga lastbilar till 6 200 nyregistrerade bilar under 2017. Det är en uppjustering med 600 tunga lastbilar sedan den ursprungliga prognosen för 2017.

Ingen framgång för bulgariskt åkeri i förvaltningsrätten

Trafikpolisen i Västerås stoppade i februari förra året en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer vid Evelund sydväst om Sala. Polisen konstaterar att det rör sig om en inrikes transport – åkeriet hävdar att det handlar om en kombitransport.
Polisen håller inte med, några dokument som styrker en kombinerad transport finns inte och polisen bedömer transporten som ett otillåtet cabotage. Åkeriet tvingas därmed betala förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor, men väljer sedan att överklaga ärendet.

Asien och Sydamerika nästa för LOTS

Mer effektiv och hållbar logistik blir allt viktigare inom såväl transportbranschen som inom andra branscher. Mer effektiva logistikflöden bäddar för bättre lönsamhet och minskad klimatpåverkan för åkerier. Som en del i utvecklingen mot hållbara transportlösningar har Scania etablerat bolaget Lots Group, som nu expanderar mot Asien och Sydamerika.

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant