Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

TRANSPORTSTYRELSENS TOLKNING

Transportstyrelsen har gjort rättslig prövning omöjlig

Cabotage är ett begrepp som för de allra flesta låter både främmande och krångligt definitionsmässigt. Ordet betyder att en nationell kommersiell godstransport utförs av en operatör som tillfälligt är i landet. Enkelt så det förslår, eller?

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Framgångsrikt polisarbete gläder mig

Resultatet av en brottsutredning är viktigt. Det kan vara framgångsrikt för brottsoffret och förödande för den misstänkte gärningspersonen. Utgången är aldrig given på förhand. Sena och i tiden långt utdragna förundersökningar är aldrig bra. Rättvisan blir lätt lidande.
Från ett mer allmänt perspektiv är varje ambitiöst och proffsigt genomförd förundersökning som kan leda till lagföring av den eller de skyldiga en framgång.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Det räcker inte med att sätta upp skyltar”

Ibland sänks hastigheten längs våra vägar eller gator genom att beslut fattas i vederbörlig ordning och nya skyltar sätts upp. 40 km/h är på allt fler ställen högsta tillåtna fart i många städer och samhällen. Den formella sidan är en sak och hur hastighetsanpassningen sker är en helt annan.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Behovet av polis är enormt”

Den så kallade UberPop-verksamheten torde vara över. Arrangören har länge kämpat för att det är en tillåten form av samåkningstjänst som går ut på att privatpersoner med bil ska kunna plocka upp passagerare mot viss betalning. Avgöranden i allmänna domstolar har emellertid satt P för verksamheten. I allt fall tills vidare.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant