Rejält upplysta fordon sökes till rullande julhälsning i Örebro

Först kom Hästkraftens dag, sedan anordnade man en cruising som höll på att svämma över Örebros gator med amerikanska bilar. Nu ska man ge örebroarna en julhälsning som de sent ska glömma. Trucknet Radio söker därför ett antal rejält upplysta lastbilsekipage för att skicka en riktigt tung God Jul-hälsning till hela staden.

Nytt vägmärke varnar för trafikolycka

Nu kommer ett nytt vägmärke som varnar för olycka. Regeringen har beslutat om flera ändringar i vägmärkesförordningen och därför har Transportstyrelsen tagit fram nya vägmärken. Allt för skapa tydliga och tillgängliga regler för trafikanter och myndigheter.

DEBATTARTIKEL

"Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt"

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ”Lagar och regler ska följas”

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer – på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Åklagare yrkar på 150 000 i företagsbot för manipulerad skrivare

När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden ”Sabotage maskinvara”, förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck. Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning som nu renderat i en stämningsansökan. Kammaråklagare Mikael Bäckström yrkar i den på en företagsbot om 150 000 kronor.

Postnord tog pakettjuvliga på bar gärning

Stöld av gods är ett utbrett problem inom logistikbranschen och tjuvarna blir allt listigare. Men tack vare ett omfattande och grundligt förarbete och bra samarbete med polisen, lyckades Postnord nyligen ta en liga i västra Sverige på bar gärning medan de stal gods – i 80 kilometer i timmen. Beviset finns på en övervakningsfilm från en av PostNords lastbilar.

Tillståndsmiss satte stopp för Victors transport

”Gör man fel måste man stå för det”

Stockholmspolisens lastsäkringskontroll av en betongtransport slutade med stopp för fortsatt färd och trailern med last fick ställas av eftersom fordonet saknade trafiktillstånd. PROFFS har talat med åkeriet och med uppdragsgivaren för att ta reda på vad som låg bakom det som hände.

Stor förvirring kring överlastad biltransport

För långt, för tungt, för brett eller med andra brister. Det kan vara svårt för en chaufför att neka utföra ett olagligt uppdrag. Valet kan ibland stå mellan risken att få böter eller att säkert få sparken.

Myndighetssamverkan satte stopp för två ”tunga” rattfyllor på ett dygn

I oktober 2004 körde en berusad ungersk lastbilschaufför ihjäl fem personer på E65 vid skånska Svedala. Detta efter att ha supit sig full på färjan till Sverige och därefter begett sig ut på motorvägen med sitt trailerekipage. Något som slutade i katastrof då sex personer fick sätta livet till.
Supandet på färjorna pågår än i dag och möjligtvis har Kustbevakningen, i samarbete med polisen och tullen, den här veckan förhindrat två repriser på Svedalaolyckan.

Hoppas på snö, smuts och is i första elskenan

Projektet eRoad Arlanda har tagit ett historiskt kliv framåt då den första laddskenan för elväg började installeras på allmän väg i närheten av Arlanda i förra veckan. Elvägen, som är en svensk innovation, kommer att bli den första i sitt slag i världen.

Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?

Olagliga transporter, osurrat gods, drogade/onyktra chaufförer, chaufförer som inte får lov att vistas i landet, chaufförer som försöker mörda sina kollegor... Sedan vi gav ut det förra numret av Proffs har det hänt en hel del längs våra svenska vägar. Det vet du som följer oss på nätet.
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?

Nu är det klart:

Änglarundan tillbaka nästa år

Efter succén i år, låter man hälsa från Erlandssons Åkeri AB i Ängelholm: Vi gör det igen! Veteranrallyt Änglarundan ska ännu en gång köras. Man har beställt samma fantastiska väder och lagt upp en ny rutt för de körande deltagarna. Och man skickar ett tydligt budskap: "Anmäl dig redan nu så att du och ditt ekipage säkert får plats".

Företagsböter, sanktionsavgift och utvisad chaufför

Allt igenom olaglig transport kostade 90 000

Ett bulgariskt trailerekipage stoppas och kontrolleras av trafikpolisen i Helsingborg. Snart konstaterades att transporten var ett ”solklart otillåtet cabotage”, som polisen uttrycker det. Så långt liknar artikeln många andra som vi har skrivit på temat ”Transportfusket i Fokus”.
Men läs vidare, storyn har bara börjat...

TIA på plats i Trafikutskottet:

Direktivförslag ”Låter på många sätt lovande”

- Men vägslitageavgiften måste bort!

Till Trafikutskottets offentliga utfrågning om konkurrens på lika villkor inom luftfarts- och åkerinäringarna hade gäster från relevanta myndigheter och verksamheter bjudits in. Bland dessa fanns Truckers International Association, TIA.

2017 kan bli rekordår för tunga lastbilar

Branschorganisationen MRF skriver upp prognosen för tunga lastbilar till 6 200 nyregistrerade bilar under 2017. Det är en uppjustering med 600 tunga lastbilar sedan den ursprungliga prognosen för 2017.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant