Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

TLV och Lots inleder samarbete

TLV (TimmerLogistikVäst) och Lots förstärker varandra när Simon Simonsson, vd på TLV, får ansvaret för Lots verksamhet inom skogslogistik. Lots uppnår därmed den volym av kunder och transporter som behövs för att kunna fortsätta utveckla de metoder och verktyg som ska stötta effektiviseringen av logistiken i hela kedjan ytterligare.

Uppgifterna går isär om olycksdrabbat cirkusekipage

”Hade både ljus och LGF-skylt”

Cirkusens bogserande ekipage förpassades ut i terrängen när en annan lastbil körde in i det bakifrån. Turnéledaren säger att man visst hade ljus på det bakre fordonet. Föraren av det påkörande fordonet säger att det hade de inte.

Sveaskog:

”Olika ambitionsnivåer orsaken till avbrutet samarbete”

Lots Group AB avbryter samarbetet med Sveaskog och anger bland annat olika syn på förbättringsarbete och ambitionsnivåer. Kritik riktades mot Lots för att köra med överlaster och Sveaskog anser att avtalet med Lots har marginaler för åkerierna ska kunna vara lönsamma.

Lots avbryter samarbete med Sveaskog

Vi har olika syn på hur förbättringsarbete genomförs, konstaterar Lots vd Martin Lewerth, som efter endast 10 veckor samtidigt noterar att leveranssäkerheten gått från knappa 70 procent till nära 100 procent.
- Visst har vi haft utmaningar under dessa veckor, men inte några som är ovanliga inom branschen. Tillsammans med åkarna gick vi in i samarbetet med långsiktiga ambitioner, kommenterar han.

Högsta förvaltningsdomstolen:

”84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift”

Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ”oskälig” sanktionsavgift

Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktad färdskrivare. Helt okej enligt Förvaltningsrätten i Falun.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen reda ut hur sanktionsavgiften ska beräknas.

SKARASLÄTTSHÄRVAN

Fängelsedomarna mot de dömda i Skaraslättshärvan står fast

Hovrätten har bedömt bevisningen fel och dessutom gjort sig skyldig till grovt rättegångsfel hävdade de dömda i den så kallade Skaraslättshärvan, och överklagade till Högsta domstolen.
Högsta domstolen har dock beslutat att inte bevilja prövningstillstånd, vilket innebär att hovrättsdomen med fleråriga fängelsestraff för samtliga inblandade står fast.

SKARASLÄTTSHÄRVAN

Dömda i Skaraslättshärvan går till HD

Hovrätten har bedömt bevisningen fel och dessutom gjort sig skyldig till grovt rättegångsfel hävdar de dömda i den så kallade Skaraslättshärvan, och överklagar till Högsta domstolen.
– Jag är fullständigt bestört över hovrättens dom, då jag alltid varit noga med att göra rätt för mig och följa regler och lagar. Jag har aldrig haft uppsåt att lura någon, inte heller Skatteverket, förklarar huvudmannen David Strid, tidigare vd i Skaraslättens Transport AB.

Polis varnas för att inte ha stoppat livsfarlig bogsering

En morgon i slutet av januari förra året, bevittnar chauffören Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim. Han ringde polisen, som åkte ut och bevittnade tilltaget, men som valde att vända hem igen utan att stoppa fortsatt färd.
Nu har ett polisbefäl fått en varning av polisens personalansvarsnämnd.

Poliser som struntade i farlig lastbilsbogsering riskerar straff

En morgon i slutet av januari i år, bevittnar chauffören Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim. Han ringde polisen, som åkte ut och bevittnade tilltaget, men som valde att vända hem igen utan att stoppa fortsatt färd.
För detta riskerar poliserna nu att straffas.

Fallet med bogserande bulgarer till Enheten för polismål

I Proffs nr 2-2013, som kommer ut nu på fredag (den 22/2), berättar vi bland annat om den spektakulära bogseringsövningen som Markus Malmström bevittnade en tidig morgon i mitten av januari.
Efter att Proffs tog upp fallet har nu polisen bestämt sig för att reda ut om något tjänstefel har begåtts.

Bulgarer bogserade i 90 km/tim.

Polisen: ”Det ser inte konstigt ut”

En morgon i mitten av januari bevittnar Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim.
Vansinne, tyckte Markus, som ringde till polisen. Som kom. Och som åkte hem igen, utan att stoppa den pågående bogseringsövningen.

Noggrann logistik inom Skogsåkarna sparar miljön

Av svensk industris sysselsättning, omsättning och förädlingsvärde svarar skogsindustrin för mellan tio och tolv procent. Produktionsvärdet i skogs- och träindustrin i Sverige uppgår till över 200 ...

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant