PROFFS WEBB-TV

Avancerad skogslogistik – på tolv minuter

"Chaufförsbristen - en utmaning"

Lots, ett dotterbolag till Scania, blev en helt ny spelare på marknaden då man gav sig in på rundvirketransporter i Sverige. Inte för att äga lastbilar och på så sätt konkurrera med åkeriägarna i branschen, de egna kunderna alltså, utan för att istället stärka åkeriernas ekonomi för att därmed säkerställa att dessa kan överleva.
Men det finns folk som är väldigt misstänksamma mot Lots verksamhet.

”Håller du med Högsta domstolen?”

När jag nu skriver 2018 års första PROFFS-krönika ska jag testa mina läsare vad gäller bedömningen av ett brott mot ett barn. Senare i krönikan kommer facit i form av redogörelse för Högsta domstolens (HD) bedömning. Kolla gärna om den stämmer överens med din egen.
Först några enkla fakta i målet.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

TLV och Lots inleder samarbete

TLV (TimmerLogistikVäst) och Lots förstärker varandra när Simon Simonsson, vd på TLV, får ansvaret för Lots verksamhet inom skogslogistik. Lots uppnår därmed den volym av kunder och transporter som behövs för att kunna fortsätta utveckla de metoder och verktyg som ska stötta effektiviseringen av logistiken i hela kedjan ytterligare.

Uppgifterna går isär om olycksdrabbat cirkusekipage

”Hade både ljus och LGF-skylt”

Cirkusens bogserande ekipage förpassades ut i terrängen när en annan lastbil körde in i det bakifrån. Turnéledaren säger att man visst hade ljus på det bakre fordonet. Föraren av det påkörande fordonet säger att det hade de inte.

Sveaskog:

”Olika ambitionsnivåer orsaken till avbrutet samarbete”

Lots Group AB avbryter samarbetet med Sveaskog och anger bland annat olika syn på förbättringsarbete och ambitionsnivåer. Kritik riktades mot Lots för att köra med överlaster och Sveaskog anser att avtalet med Lots har marginaler för åkerierna ska kunna vara lönsamma.

Lots avbryter samarbete med Sveaskog

Vi har olika syn på hur förbättringsarbete genomförs, konstaterar Lots vd Martin Lewerth, som efter endast 10 veckor samtidigt noterar att leveranssäkerheten gått från knappa 70 procent till nära 100 procent.
- Visst har vi haft utmaningar under dessa veckor, men inte några som är ovanliga inom branschen. Tillsammans med åkarna gick vi in i samarbetet med långsiktiga ambitioner, kommenterar han.

Högsta förvaltningsdomstolen:

”84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift”

Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ”oskälig” sanktionsavgift

Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktad färdskrivare. Helt okej enligt Förvaltningsrätten i Falun.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen reda ut hur sanktionsavgiften ska beräknas.

SKARASLÄTTSHÄRVAN

Fängelsedomarna mot de dömda i Skaraslättshärvan står fast

Hovrätten har bedömt bevisningen fel och dessutom gjort sig skyldig till grovt rättegångsfel hävdade de dömda i den så kallade Skaraslättshärvan, och överklagade till Högsta domstolen.
Högsta domstolen har dock beslutat att inte bevilja prövningstillstånd, vilket innebär att hovrättsdomen med fleråriga fängelsestraff för samtliga inblandade står fast.

SKARASLÄTTSHÄRVAN

Dömda i Skaraslättshärvan går till HD

Hovrätten har bedömt bevisningen fel och dessutom gjort sig skyldig till grovt rättegångsfel hävdar de dömda i den så kallade Skaraslättshärvan, och överklagar till Högsta domstolen.
– Jag är fullständigt bestört över hovrättens dom, då jag alltid varit noga med att göra rätt för mig och följa regler och lagar. Jag har aldrig haft uppsåt att lura någon, inte heller Skatteverket, förklarar huvudmannen David Strid, tidigare vd i Skaraslättens Transport AB.

Polis varnas för att inte ha stoppat livsfarlig bogsering

En morgon i slutet av januari förra året, bevittnar chauffören Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim. Han ringde polisen, som åkte ut och bevittnade tilltaget, men som valde att vända hem igen utan att stoppa fortsatt färd.
Nu har ett polisbefäl fått en varning av polisens personalansvarsnämnd.

Poliser som struntade i farlig lastbilsbogsering riskerar straff

En morgon i slutet av januari i år, bevittnar chauffören Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim. Han ringde polisen, som åkte ut och bevittnade tilltaget, men som valde att vända hem igen utan att stoppa fortsatt färd.
För detta riskerar poliserna nu att straffas.

Fallet med bogserande bulgarer till Enheten för polismål

I Proffs nr 2-2013, som kommer ut nu på fredag (den 22/2), berättar vi bland annat om den spektakulära bogseringsövningen som Markus Malmström bevittnade en tidig morgon i mitten av januari.
Efter att Proffs tog upp fallet har nu polisen bestämt sig för att reda ut om något tjänstefel har begåtts.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant