Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Västeråsföretagets transportplaner grusades

Lettisk lastbil stoppades med 166 % överlast

Vid lunchtid förra fredagen stoppades ett ekipage i centrala Västerås där det pågår ett bygge. Bilen och föraren var från Lettland och fordonet var en 7,5-tons, äldre flakbil lastad med lite väl mycket mycket grus.

Överlastade och trafikfarliga långtradare fyllde kontrollplatsen vid Långeberga

Under torsdagens fordons- och förarkontroller vid Helsingborg, kunde poliser och bilinspektörer konstatera att det bokstavligt talat rullade riktigt tung trafik på den skånska motorvägen. Lite väl tung, ska tilläggas.
- Vi har haft fyra överlaster att hantera idag, säger trafikpolis Sören Johansson.

Överlastad bil stoppades - på väg till Volvo

"Svårt att ha kontroll med många underleverantörer"

Vinst varje gång. Så kan man summera polisens kamp mot de överlastade 3,5-tonsbilarna. I tisdags i förra veckan, var det dags igen. Den här gången var godset adresserat till Volvo Lastvagnar. I Helsingborg fick lasten fördelas på två bilar.

Polisen satte stopp för överlastad Scaniatransport

I tisdags gör Proffs ännu ett redaktionellt besök på trafikpolisens kontrollplats vid Långeberga, Helsingborg. Ett av flera fordon som ertappades med att bryta mot lagen, var en 3,5-tons lastbil, hemmahörande i Tjeckien, på väg till Södertälje.

Överlast och olovlig körning:

Transporten som gick ”bananas”

I Västerås stoppas det emellanåt fordon som bjuder på lite överraskningar.
Detta är ytterligare ett exempel. Vi får kalla denna för ”bananbilen”.

Delsegrar för Lundgren i EU

Högre krav på lättlastare och cabotage?

Målmedvetet arbete i EU-utskottet för transport och turism, tvingar nu EU-kommissionen att ta upp och åtgärda problem som rör 3,5-tons lastbilar samt cabotagetrafik. Peter Lundgren driver dessa frågor hårt och har nu skördat två delsegrar.

Överlastad bil försvann – men det kostar ändå

Lastbilen hade varit avställd sedan 2012, hade 5,5 tons överlast, skåpet hölls ihop av spännband och ett framdäck var torrt och sprucket. Det ledde till tekniskt körförbud och klampning med särskilda villkor. Sedan gick allt fel och bilen försvann ut ur landet. Det blev dock inte slutet på detta händelserika fall.

Fellastat virke kostade estländare 28 000

I Västerås fick ett Estländskt ekipage såväl böter som överlastavgift när det stoppats med en last av sågat virke från Norge på väg till Estland.

Stor förvirring kring överlastad skrotbil

Nu anmäls bärgningsföretag för vårdslöshet i trafik

Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.

Ingen döms för överlastat, trafikfarligt och avställt fordon

Med 5,5 tons överlast, bågnande skåpväggar och avställd, skulle lastbilen köras ut ur landet lastad med skrot till Lettland. En rådig privatperson reagerade på ekipaget och ringde ordningspolisen som kontaktade Västeråspolisen.
Samtalet kan ha räddat liv.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant