Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Signera fortkörningsböter med bank-id

Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med förslag som ska göra det möjligt med digital hantering av böter och strafförelägganden. Regeringens ambition är att polisen därigenom får mer tid till att förebygga och bekämpa brott. I framtiden ska man till exempel kunna signera fortkörningsböter med en digital funktion.

Tjeckisk åkare får böta 150 000 för manipulation

Polisen: ”Han godtog direkt”

Onsdagen den 24 januari är trafikpolis Magnus Sammils ute och patrullerar vägarna i Dalarna tillsammans med bilinspektör Samuel Hopstadius. Vid 20-tiden på kvällen kommer de ikapp ett tjeckiskt trailerekipage som de väljer att lägga sig bakom. 

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Bussförare utan YKB kan kosta 50 000

Två bussar från Top Tourist ApS, filial Sverige, ertappades med att utföra persontransporter med förare som saknade yrkeskompetensbevis. Ärendena har hamnat hos kammaråklagare Mikael Bäckström i Östersund.

Företagsböter, sanktionsavgift och utvisad chaufför

Allt igenom olaglig transport kostade 90 000

Ett bulgariskt trailerekipage stoppas och kontrolleras av trafikpolisen i Helsingborg. Snart konstaterades att transporten var ett ”solklart otillåtet cabotage”, som polisen uttrycker det. Så långt liknar artikeln många andra som vi har skrivit på temat ”Transportfusket i Fokus”.
Men läs vidare, storyn har bara börjat...

Scania får miljardböter för kartellverksamhet

Lastbilstillverkaren: "Kommer att överklaga"

Scania får kartellböter på 881 miljoner euro för inblandning i kartellverksamhet rörande prisöverenskommelser.

Bulgariskt åkeri riskerar företagsböter för förare utan förartillstånd

Det var inte första gången det bulgariska åkeriet ertappades med att använda förare utan förartillstånd. Men den här gången vill polisen driva ärendet längre och jobbar nu för att åkeriet i fråga ska åtalas. Enligt bilinspektör Roger Ogemar, verkar åklagaren var med på noterna.

Åklagaren som ska ta hand om storfuskarna

”Jag är förväntansfull”

Sedan ett par år tillbaka har handläggning av trafikärenden koncentrerats till Östersund och Karlskrona som fått särskilda trafikenheter. Nu är det dags att utveckla verksamheten till att omfatta även företagsböter.

Sten Bergheden (M):

Utländska förare som smiter från böter - inte ok

Det är inte acceptabelt att utlandsregistrerade fordon kan köra för fort i Sverige och sedan slippa att betala sina böter. Så inleder moderaten Sten Bergheden sin senaste interpellation till inrikesminister Anders Ygeman (S).

Utlänningars bötesskuld på 100 miljoner riskerar preskriberas

Utländska medborgare som gjort sig skyldiga till brott i Sverige och som därmed fått ta emot ordningsböter är många. Men hur är det egentligen med betalningsviljan hos våra utländska kollegor? Att driva in böter från utlandet har visat sig vara en besvärlig process som långt ifrån alltid lyckas. De obetalda böterna utgör stora belopp.

Miljardböter kan slå hårt mot lastbilsindustrin

EU-kommissionen förväntas att inom kort fatta beslut om storleken på kartellböterna för många av Europas lastbilstillverkare. Det talas om astronomiska belopp och inom lastbilsindustrin oroas man nu över att straffet kan leda till stora ekonomiska bekymmer.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant