Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

DEBATTARTIKEL

Bilinspektör Roine Hellberg:

Nej, Transportstyrelsen - husbilen behöver ingen färdskrivare

Färdskrivare i husbil har kommit upp på agendan igen och jag är inte överrens med Transportstyrelsen i denna fråga. Så inleder bilinspektör Roine Hellberg från Västerås det mejl där han bifogat följande debattartikel:

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.

Bilinspektör ryter till i brev till beslutsfattarna

”Uppenbar olikhet inför lagen är oacceptabelt”

När två ärenden på kort tid av åklagare läggs ner med motiveringen att det inte går att lagföra de utländska åkerierna, rann bägaren över hos bilinspektör Roger Ogemar i Västerås varpå han skrev ett brev till våra beslutsfattare.

För korta veckovilor slutade med sanktionsavgift

Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.

Luleåpolisen satte stopp för manipulerat ekipage

Ekipaget tas på bar gärning, men föraren hänvisar till tekniskt fel. Ingen vet något om någonting varför fordonet tas till verkstad för undersökning och då påträffas olaglig utrustning, men så länge funktionerna inte kunde testas, fick fordonet stanna kvar i beslag.

Transportstyrelsen ångrade sig:

Otillåtet cabotage! – Nej förresten...

En turkiskregistrerad trailer med tysk dragare kom tom från Norge in till Sverige och blev efter sexton dagar stoppad i Västerås. Då det fanns en mängd brister, slutade det med att ekipaget klampades.

Stoppad med manipulerad skrivare - svensk förare greps

Det blir alltmer regel än undantag att polisen under kontroller hittar lastbilar med riggade färdskrivare. I går, måndag, var det kontroll utanför Sundsvall och ännu ett fordon med riggad färdskrivare ertappades.

Transportstyrelsen:

NTG-ekipagets ”otillåtna cabotage” är inte cabotage

Transportstyrelsens nya vägledning gav ett blankt "nej" till otillåten cabotagetrafik när Västeråspolisen ville sanktionsbelägga ett bulgariskt ekipage. Det ska istället hanteras som ett fall av olaga yrkesmässig trafik. Polisen skriver ändå en rapport till Transportstyrelsen om otillåten cabotagetrafik.

Överlast och olovlig körning:

Transporten som gick ”bananas”

I Västerås stoppas det emellanåt fordon som bjuder på lite överraskningar.
Detta är ytterligare ett exempel. Vi får kalla denna för ”bananbilen”.

Fyra olagliga transporter avslöjade – på ett dygn

Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.

NTG-ekipage fast för olaga cabotage - klampades

- Bilen har inte lämnat landet sedan i juli

Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.

Full Vos-chaufför stoppades av tullen

Under natten mot onsdagen stoppar Helsingborgstullen ett polskregistrerat trailerekipage i färjeläget. Den polske chauffören fick blåsa i tullens alkomätare, vilken gav ett positivt svar.

Ytterligare en rattfylla fast i Helsingborg

Chauffören: ”Only two Beer”

För bara två veckor sedan, stoppade bilinspektör Krister Nilsson i Helsingborg en berusad lastbilschaufför på väg med gods till Ikea. Nu var det dags för Nilsson att stoppa ytterligare ett ekipage med berusad förare som dessutom brutit mot kör- och vilotiderna.

Fellastat virke kostade estländare 28 000

I Västerås fick ett Estländskt ekipage såväl böter som överlastavgift när det stoppats med en last av sågat virke från Norge på väg till Estland.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Normhållarnas tidevarv synes vara ute””

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant