Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

Transportstyrelsens tolkning i dokumentförstöraren

Snart kostar det återigen att fuska med cabotaget

Regeringen beslutade den 1 juni att ändra reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik. Regeländringen ska göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.

VÄGTRANSPORTPAKETET

Kommissionen föreslår:

Fritt antal cabotagetransporter inom fem dagar

Idag tog EU-kommissionen beslut om förslag till hur det framtida regelverket ska se ut i det så kallade vägtransportpaketet. Det är en diger lunta med text som presenteras.
Mycket har ni kunnat läsa om tidigare här på tidningenproffs.se, men onsdagens "skräll" stavas nog ändå "cabotage".

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen - och stängde caféet

Vi läser allt oftare om rattfyllor bland yrkeschaufförer. Tack vare en uppmärksam allmänhet, stoppas många potentiella mördare innan något tragiskt inträffat. En del avslöjas först sedan chauffören hamnat i diket med sitt ekipage.
Min känsla är att de ”tunga” fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna

Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.

"Explosionsartad utveckling"

Tredjelands- och cabotagetransporter med öståkerier ökar rejält

En dansk analys av Eurostats siffror rörande antal procent tredjelands- och cabotagekörning i EU, visar en explosionsartad ökning av östeuropeiska lastbilar i den trafiken.

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

”Nyttjanderättsavtal – ett orosmoln”

Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant