DEBATTARTIKEL

Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018

Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.

DEBATTARTIKEL

Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl

”Satt SD och sov i Trafikutskottet?”

Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.

DEBATTARTIKEL

Debattartikel av SD:

"Frågar man inget får man inget veta"

I många tidningar har det florerat en debattartikel från bl.a. Jessica Rosencrantz och Sten Bergheden (M) om att SD på lastbilsområdet i riksdagens trafikutskott skulle ha hindrat ett antal viktiga reformer för att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft. Detta är rakt igenom falskt och direkt vilseledande.

DEBATTARTIKEL

”Handlingsförlamade politiker och överbetalda lobbyister hotar vår bransch”

Lastbilar försvinner, registreringsskyltar försvinner, diesel, däck, spännband, lampor och brandsläckare försvinner. När sjutton ska våra politiker reagera? Eller rättare sagt – när ska de göra något?

DEBATTARTIKEL

SD kräver tuffare tag mot oseriösa transportörer

Den svenska åkerinäringen är hårt beprövad, beprövad av aktörer som den inte kan konkurrera med.
Mellan Januari och Juni i år gick totalt 155 åkerier i Sverige i konkurs, motsvarande period förra året gick 214 åkerier samma väg till mötes.

DEBATTARTIKEL

"Ödestimman är här för svensk åkerinäring"

Efter att ha tillbringat 30 år bakom ratten i en långtradare är jag uppriktigt oroad över hur utvecklingen ser ut för framtidens åkare och chaufförer!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till "

Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.

DEBATTARTIKEL

Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten

Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.

DEBATTARTIKEL

SÅ, apropå körkortsfusket:

"Vi vill se en kraftig och tydlig satsning på trafikpoliser"

Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt mer än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

"Likhet inför lagen existerar inte längre"

Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!

DEBATTARTIKEL

Rattfylleri – ett allvarligt problem!

Morell: "Vi hoppas på hårda domar"

Under loppet av en vecka har polisen tagit tre grova rattfyllerister i tunga fordon. Gemensamt för samtliga tre fall är att det är fråga om utländska förare. Givetvis finns det även svenskar som gör sig skyldiga till rattfylleri, inte tal om annat. Oavsett vilket är det fråga om ett allvarligt brott där man utsätter andra människor för stor fara.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Trafikpolisen måste omorganiseras"

Trafikpolisen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Trafikpolisens organisation klarar inte ens de grundläggande delarna i lagstiftningen som rör yrkestrafiken. Det menar Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.Polisen är den myndighet som vid vägkontroller skall lagföra brott inom den yrkesmässiga trafiken, men även de mest duktiga och ihärdiga trafikpoliserna har idag gett upp.

DEBATTARTIKEL

Tormod Magelssen, TransportMagasinet:

Skit samma, bara transporterna är billiga!

Jag tycker inte det var många år sedan vi pratade om den norske sjömannen, den ljushårige killen i femtonårsåldern, som reste ut med fjärilar i magen och kom hem sex månader senare som en hårdhudad, erfaren man med tatuering på överarmen.
Han är för sedan länge borta, ersatt av billigare arbetskraft från Fjärran Östern.

DEBATTARTIKEL

Är det intelligent att köpa transporter för 50 kronor milen?

SVT:s Uppdrag granskning, som handlade om hur utländska förare utnyttjas under slavliknande förhållanden, bekräftade det som de flesta i transportbranschen redan vet. Att stora delar av den svenska åkerinäringen riskerar att försvinna och att de ersättningar som åkerierna får för sina transporter är pressade till långt under lönsamhetsnivå.
Men hur "intelligent" är det att pressa transportpriserna till dryga 50-lappen per mil? Och hur svårt kan det vara att införa "Fair Trade" på transporter?

DEBATTARTIKEL

Inkompetensen grinar varje seriös företagare rakt i ansiktet

Polisens oförmåga att lösa brott har varit ett hett ämne den senaste tiden. Polisorganisationen är till vissa delar ineffektiv men skall i rättvisans namn inte ensam pekas ut i ett uselt fungerande rättssystem. När det gäller hanteringen av trafikärenden har de god hjälp av åklagarna!
Från åkernäringens perspektiv kan man konstatera att någon högre klass på den rättsvårdande verksamheten är det inte.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant