Nytt avtal träffat för åkerier och terminaler

Igår, den 9 maj, träffades överenskommelse om ett nytt Transportavtal gällande från den 1 april 2017 till den 31 mars 2020. Avtalet följer det etablerade märket på arbetsmarknaden och ger 6,5 procents lönehöjning under avtalsperioden.

Johan om vägen till framgång:

”En dröm får aldrig bli ett självändamål”

Tidningen Proffs har idag premiär för vår nya webb-vinjett, "Hemma hos". Artiklar under den vinjetten kommer att lyfta den positiva delen av branschen, som ju är i majoritet.
Redaktionen har den här gången hälsat på hos Johan Nilsson och hans familj i Höganäs som driver ett åkeri- och entreprenadföretag. Och det går riktigt bra!

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

KTH-forskning visar:

Plasma kan ge klirr i åkerikassan

Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. 
Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.

DEBATTARTIKEL

Per Klarberg (SD):

”Straffa lastbilsnäringen - inte rätt väg att gå”

Regeringens förslag om att tillåta tyngre lastbilar, samt införa en ny bärighetsklass för dessa, är något i grunden väldigt positivt. Tyngre lastbilar är i regel, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, effektivare. Dessutom sliter de mindre på vägarna tack vare det minskade axeltrycket, vilket leder till minskad underhållskostnad för staten per tonkilometer gods som transporteras.

Volvo störst på tungt 2016

Volvo Lastvagnar blev största lastbilsmärket i Sverige med 41,8 procent marknadsandel. Konceptet med nyckelfärdig lastbil togs emot väl av marknaden och "Volvounika innovationer" fortsatte att driva försäljningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Trux i Ljusdal får nya ägare

Extendokoncernen köper Trux AB. Det meddelar Kjell Jonsson, ägare till Extendokoncernen och Christer Fransson, ägare till Trux i ett gemensamt pressmeddelande på tisdagen.
Affären är klar och övertagandet sker i månadsskiftet oktober/november 2016.

Politiker överens - Lån riskerar snedvrida konkurrensen

EBRD: ”Bra för landets ekonomi”

Garanti Leasing Romania har fått ett mångmiljonlån från European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) som ska satsas på den rumänska leasingmarknaden för lastbilar, trailers och andra fordon samt utrustning relaterat till dessa verksamheter.

Knivskarp finalomgång med vinst för Tjeckien

Målfoto i Volvos bränsleekonomitävling

Fredagen den 9 september kördes finalen i Drivers' Fuel Challenge (DFC) på Volvos demobana i Torslanda på Hisingen i Göteborg. Och det blev Tjeckien som kammade hem vinsten!

Frode Laursen köper tomtmark i Eskilstuna

Logistikföretaget Frode Laursen köper i ett första läge 40 000 kvm tomt med expansionsmöjligheter för att över tid kunna etablera verksamhet på upp till 70 000 kvm lager i Eskilstunas Logistikpark. Närheten till Stockholm, goda relationer med näringslivet och Eskilstuna kombiterminal var viktiga faktorer för etableringsbeslutet.

Samtek lämnar in konkursansökan

Idag lämnade renhållningsföretaget Samtek AB i Uppsala in konkursansökan till Norrtälje Tingsrätt. Hur den fortsatta verksamheten kommer att se ut och vad som kommer att hända chaufförerna, ligger i händerna på konkursförvaltaren.

Inga förare från Kazakstan i Kajs bilar

”Det är inte långt mellan galenskap och verklighet”

Den artikel som vi publicerade igår, den 1 april, som handlar om Kaj Inrikes planer på att anställa förare från Kazakstan visade sig vara rena rama aprilskämtet.
- Att många trodde att artikeln kunde vara sann, pekar på det absurda som drabbar delar av branschen, att det inte är speciellt långt mellan galenskap och verklighet, kommenterar tidningens chefredaktör.

Kaj Inrikes anställer chaufförer från Kazakstan

EU-politiker rasar över beslutet

Älmhultsåkeriet Kaj Inrikes AB säger upp majoriteten av sina svenska förare. Istället bemannas åkeriets 25 fordon med chaufförer från Kazakstan. Den svenska EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) blir både upprörd och uppgiven när Proffs berättar om nyheten.

Ecotrans: ”Stärker oss på den nordiska marknaden”

Cordinator Logistics AS i Norge byter namn till Ecotrans Norge AS den 1 april efter att svenska Ecotrans Group tillsammans med Yngve Aasmundrud köpt 75 procent av aktierna i Cordinator.

10 nya Volvo FH till KGT Trafik AB

”Vi ska växa hälsosamt”

KGT Trafik AB i Hässleholm tog idag emot tio nyinköpta Volvo FH 500. Affären är gjord via den lokala återförsäljaren, Göinge Bil.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant