Inställda bussar och långa köer efter lastbilshaveri

VOS: ”Våra förare har procedurer att följa”

Den rumänske dragbilen havererar tidigt på förmiddagen. Polisen kommer till platsen på eftermiddagen och bedömer att ekipaget inte utgör någon trafikfara och får stå kvar. Chauffören talar om att en egen bärgare är beställd, men det visar sig inte stämma. När ekipaget bärgas, har en hel dag förflutit kantat av stora trafikstörningar och omlagda samt inställda bussturer. Åter lyfts frågan om krav på betalningsförmåga, alternativt en bärgningsförsäkring för gästande ekipage.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Vos "Hotwheel"-satsar - med LNG

Vos Logistics utökar sin fordonsflotta inom sitt internationella nätverk av megatrailers med ytterligare fordon som är gasdrivna. Satsningen ligger i linje med deras ambitioner och kundernas förväntningar på hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar.

Full Vos-chaufför stoppades av tullen

Under natten mot onsdagen stoppar Helsingborgstullen ett polskregistrerat trailerekipage i färjeläget. Den polske chauffören fick blåsa i tullens alkomätare, vilken gav ett positivt svar.

Vos Logistics ”superekipage” kördes olagligt

Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna – och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.

Vos Logistics satsar på superlånga ekipage – i Sverige

Efter omfattande förberedelser har holländska Vos Logistics startat ett pilotprojekt, Ecocombi XL, i Sverige. Ecocombi XL är en kombination av två 13,6-meters megatrailers som dras av en dragbil. Kombinationen är totalt 32 meter lång och ger enligt Vos Logistics flera fördelar.

DFDS säger upp avtalet med fuskande åkeri

Makswed: ”Jag har inga bilar – varför ringer du hit?”

I tisdags klampades ett DFDS-ekipage i Arendal, Göteborg efter att polisen konstaterat många brister och att det var tredje gången bilen rapporterats under kort tid. Igår eftermiddag, fick saken sin lösning och trailern kunde skeppas ut.

Olaglig DFDS-transport stoppades i Göteborg

Under tisdagen stoppades en makedonsk dragbil med en tillkopplad DFDS-trailer av trafikpolisen i Göteborg. Föraren kunde inte uppvisa de dokument som krävdes för att styrka att transporten var laglig. Det där med dokument visade sig snart inte vara förarens allra starkaste sida.

Charlotte och Veronica satte stopp för chaufför med 1,78 promille

”Kan ha räddat liv”

Efter rådigt ingripande av personalen på Hildings Anders i Rydaholm, sitter nu en litauisk chaufför anhållen misstänkt för grovt rattfylleri. "Kan väl sova ruset av sig i bilen och lasta imorgon", tyckte speditören. Chauffören försökte dessutom komma undan genom att köra iväg från platsen trots 1,78 promille.

NH Logistics slår samman verksamheterna i södra Sverige

Nordiska postkoncernen PostNord förvärvade under 2011 speditionsföretaget NH Logistics. Köpet genomfördes för att bland annat komplettera PostNords verksamhet. Av effektivitetsskäl samordnas nu NH Logistics verksamheter i södra Sverige.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant