Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

EUT Transport & Logistik förklarar

”Svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut”

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

”Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig”

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Sänkt vägavgift för gröna lastbilar i England

”Djupt orättvist, säger branschföreträdare”

Brittiska, renare lastbilar ska få 10 procents rabatt på vägavgiften från och med nästa år. Det är en del av den brittiska regeringens arbete med att förbättra luftkvaliteten.

MÅNADENS LEDARE

Nu önskar vi fokus på cabotagekontrollerna!

Cabotagemiljonerna har börjat jobba, alltså delar av de totalt 100 miljoner kronor som regeringen har avsatt för att bland annat höja kunskaperna om lagarna som reglerar våra vägtransporter. Jag har varit med under några dagar, på de praktiska övningarna, och det är kul att se hur vissa poliser med stor entusiasm går in för sin uppgift.

Ecotrans i konkurs

Tidigare i år under perioden januari till april, har det varit rörelser i Ecotrans dotterbolag i Danmark, Holland och Belgien vilka, enligt obekräftade uppgifter till Proffs, ska vara sålda till ett bolag vid namn TF Freight Holding, ett bolag som nyligen registrerats i Danmark.

Samskip i ännu ett cabotageärende

”Avståndet och ”närmast lämpliga” är avgörande”

Samskip Van Dieren fortsätter att dra trafikpolisens intresse till sig. Ännu ett ekipage har belagts med sanktionsavgift för misstänkt otillåten cabotagetrafik.

Chaufför ”ville hem” efter att ha fastnat i poliskontroll

Trafikpolisen i Skara stoppade och kontrollerade under måndagen ett bulgariskt ekipage. Obetald vägavgift och kör- och vilotidsbrott gav böter på 3 500 kronor. Men chauffören hade mer på sitt samvete.

Gabelic tar över efter Nilsson i EU

Bortgångne euparlamentarikerna Jens Nilsson (S), har fått en efterträdare i Aleksander Gabelic (S).

Fick betala 44 000 för otillåtet cabotage och kör- och vilotidsbrott

Fraktsedeln på inkommande transport som mejlas, saknar mottagarkvittens. Det finns dessutom ytterligare en rad felaktigheter i dokumenten vilket innebär att trafikpolisen nu står framför ytterligare ett, vad man misstänker, otillåtet cabotage.

Pengar det lilla problemet för finskt otillåtet cabotage

När polisen konstaterar att ett finskt ekipage med frysvaror utför otillåtet cabotage, blir situationen till en början problematisk att hantera. Förskottet på sanktionsavgiften skulle visa sig vara det enklaste att lösa...

Jimmie Åkesson besökte Börje Jönsson Åkeri och trafikpolisen i Helsingborg

Det finns två sidor av transportbranschen. Den ena är den politikerna då och då debatterar om i Stockholm. Den andra är verkligheten som uppstår ute på vägarna efter politiska beslut och som branschens utövare ska hantera. Jimmie Åkesson (SD) har nu fått en inblick i den krassa verkligheten.

Freja och Donalds överens – fakturan betalas

Bärgningen av Frejas ekipage leder till att bärgningsföretaget åberopar retentionsrätten och initialt är Freja inte alls nöjda med situationen och tonläget är stramt. Nu har Freja samlat information om händelsen vilket leder till att de betalar det fulla beloppet.

Fem otillåtna cabotage under polisutbildning i Helsingborg

Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.

Bärgaren låste in Freja-ekipage för att få betalt – åberopar retentionsrätten

Freja om fakturan: ”Körde ni godset till Kiruna?”

Ett utländskt ekipage går av vägen, lasten ramlar ut och diesel läcker. Polis samt räddningstjänst vill snabbt påbörja sanering och ringer in bärgare. Efter ett omfattande arbete, tar bärgaren med sig hela ekipaget med last och åberopar retentionsrätten. ”Vi har dåliga erfarenheter av speditionens betalningsvilja”, säger bärgningsföretagets ägare. Speditionsbolaget har nu synpunkter på händelsen.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant