DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

SÅ: "EU:s vägpaket kör åt rätt håll"

Sveriges Åkeriföretag välkommar de förslag som EU nu lyfter fram för att öka trafiksäkerheten för tunga transporter, minska föroreningarna och förbättra de sociala vilkoren för de anställda. Men det finns också områden som man är mer tveksamma till.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Ny sajt visar hållbara transporter

Fair Transport gör skillnad. Trafiksäkerheten värnas liksom miljöansvaret och det sociala ansvarstagandet. Nu lanseras sajten akerikollen.se som ska ge transportköparna tydlig information om hur väl åkerierna levererar hållbara transporter. Detta meddelar Sveriges Åkeriföretag idag i samband med sin 100-årskongress.

Drabbad av kartellen? Så kan du få ersättning!

Sveriges Åkeriföretag har genom att ingå ett avtal med den internationella advokatfirman, skapat en unik möjlighet för åkerier som kan ha drabbats av lastbilstillverkarnas kartellbildning. Konceptet är riskfritt och utsikterna att få ersättning bedöms som mycket goda.

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

Ur gårdagens ”Truckstop”:

Åkare från Estland ska starta linjetrafik i Sverige – för Postnord

I Trucknet Radios radioprogram "Truckstop", som sänds via internet, kunde vi i går höra ett inslag med Ingemar Resare och Johan Gustafsson från Sveriges Åkeriföretag Öst. Resare berättade att han träffat och samtalat med en estnisk åkare vars planer är att starta linje mellan Örebro och Göteborg. Detta för Postnords räkning. Utan att ha driftställe i Sverige.
- Det är hög tid att Postnords kommunikationsavdelning börjar prata om annat än nya frimärksmotiv, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant