”Trafikbrott borde granskas så som ishockeyn”

Så synd att våldet och aggressiviteten finns med i så många sammanhang i vår vardag där vi haft det så mycket bättre utan sådana destruktiva inslag. Jag tänker just nu specifikt på trafiken och delar av idrotten. 

Svea Hovrätt ger tingsrätten bakläxa:

Smitning - ingen ”mänsklig rättighet”

Två bilar krockade i Stockholm under november 2015 och en av förarna avvek från platsen utan att ha identifierat sig. Tingsrätten friade mannen med hänvisning till EU-regelverk, men nu ger Hovrätten domen bakläxa.

Hovrätten friar Michael för saknad ADR-etikett

ADR-föraren åtalades för saknad ADR-etikett, men hävdade sin oskuld, hamnade i tingsrätten, fälldes, men överklagade och nu har Hovrättens dom kommit.

Ibland är juridiken knepig att förstå sig på

Brottmålsdomar kan vara mer eller mindre enkla att läsa och förstå. Inte minst för allmänheten. De flesta inser att våldtäkt (en brottsrubricering som för övrigt kan vara på väg att ersättas med sexuellt övergrepp) är en synnerligen integritetskränkande gärning för den som utsätts för ett sådant brott.
Likaså är det känt att bevisvärderingen i just dessa mål ofta är svår, inte minst mot bakgrund av att hela bevisbördan vilar på åklagarens axlar. Till det kommer att gärningen oftast äger rum mellan två personer i enrum utan några vittnen.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Delade meningar om hovrättsdomen

Så fälldes då den makedonske föraren i Sundsvalls Hovrätt, för brukande av falsk urkund. Fallet som startade de numera internationella lastbilsprotesterna i Här Stannar Sverige, HSS, har avslutats, men det finns frågetecken i domens formuleringar och vad kommer att hända med protesterna nu?

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Fällande dom i "makedonfallet"

Hovrättsdomen i det uppmärksammade fallet med den makedonske föraren som av tingsrätten i Sundsvall friades, trots att han visade falska id-handlingar, har kommit. Föraren fälls, det blev villkorlig dom för brottet som kunde ha gett en månads fängelse.
- Hur som helst så är detta ändå en liten seger för alla som kräver likhet inför lagen, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

”Makedonfallet” i Hovrätten

Togs med falska handlingar – skyller på omfattande korruption

Proffs var först ut att skriva om fallet med den makedonske föraren som vid en poliskontroll visade upp falska handlingar. När vi senare följer upp med artikeln om den friande domen i Sundsvalls tingsrätt, rann bägaren över hos landets chaufförer och åkare, vilket blev startskottet för "Här stannar Sverige".
När Hovrätten under måndagen prövade fallet med den makedonske föraren med falska handlingar som förra hösten friats i tingsrätten, kom bataljen att utspelas mellan att föraren borde ha förstått att dokumenten var falska å ena sidan och å andra sidan den politiska situationen i Bulgarien med tyngdpunkt på korruption, som gör det svårt att just kontrollera exempelvis äktheten i dokument.

SKARASLÄTTSHÄRVAN

Fällande hovrättsdomar i Skaraslättshärvan

Det blev fällande domar i den så kallade Skaraslättshärvan även i hovrätten. För huvudmannen David Strid, tidigare vd i Skaraslättens Transport AB, mildrades påföljden något. Han döms nu till fängelse i 3 år och 6 månader och näringsförbud i 7 år. En medhjälpare får straffet skärpt från 1 års fängelse till 1 år och 8 månader.
– Som jag ser det är det ett förväntat resultat, säger kammaråklagare Jim Westerberg.

SKARASLÄTTSHÄRVAN

Nu rullas Skaraslättshärvan upp i hovrätten

I mars för snart två år sedan dömdes Skaraslättens Transport AB:s tidigare vd och fyra andra personer av Göteborgs tingsrätt för omfattande affärer med falska fakturor och svarta löner. Domen överklagades och i morgon inleds rättegången i Hovrätten för västra Sverige.

Hovrätten sänker bötesbelopp - i två fall

Äldre färdskrivare som inte varnar när den tillåtna körtiden överskrids, eller inte begär att start- och slutland ska anges när arbetspasset påbörjas och avslutas, fritar inte föraren från ansvar. Det visar två färska domar från Hovrätten för västra Sverige. Däremot sänker Hovrätten bötesbeloppen jämfört med vad åklagarna begärt – i båda fallen.

(Kisse)nöden har ingen lag – eller..?

Nöden har ingen lag sägs det. I vardagslag behöver nöden inte vara så dramatisk för att likväl vara påträngande. Hur många har inte då och då känt det vara nödvändigt att omgående tömma blåsan – ki...

FRODE LAURSEN I HOVRÄTTEN

Frode Laursen i Hovrätten

Åklagaren: "Tingsrätten prövade aldrig själva sakfrågan"

I morgon tisdag tas det så kallade Frode Laursen-målet upp i Svea hovrätt. Det är första gången ett mål om otillåten cabotagetrafik prövas i högre instans.
– Jag vill inte påstå att tingsrätten var helt snett ute, men man lade en helt orimlig bevisbörda på åklagaren och det är därför jag vill att hovrätten prövar målet, hävdar kammaråklagare Jens Carlström.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant