Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ”Lagar och regler ska följas”

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer – på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Estnisk flygfrakt med dåliga bromsar klampades

En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna – vilket ledde till klampning.

Körde bromslöst på drivaxeln - klampades

Under måndagen stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett vitryskt ekipage för kontroll. Föraren hade bra ordning på sina dokument. Värre var det med dragbilen han körde. Bilinspektörerna på plats konstaterade att bilen saknade allt vad bromsar heter på drivaxeln.

Polack klampades efter körtidsfusk

Under torsdagsmorgonen får redaktionen in ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.

Åkeriet har betalat – och bilen har ny bromsskiva

I Eskilstuna klampades i fredags ett helpolskt ekipage för såväl för många cabotageresor som sprucken bromsskiva. Polisen och bilinspektören släppte inte ärendet och idag är det klappat och klart.

Klampades för sprucken bromsskiva och olaga cabotage

Vaken bilinspektör och polis i Eskilstuna, klampade ett polskt trailerekipage för både cabotage och tekniska brister. Detta innebär att 24-timmarsregeln inte gäller här, utan istället tills åtgärder vidtagits oavsett om sanktionsavgiften kommer in eller inte.

PROFFS WEBB-TV

Bromslöst ekipage – klampades – och körde iväg

Förra onsdagen stoppades ett polskt trailerekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Efter att bilinspektörerna summerat den flygande besiktningen, blev det körförbud och därmed stopp för fortsatt färd. Dragbilen klampades i avvaktan på att åkeriägaren, som själv satt bakom ratten, skulle få assistans av bärgare från sitt hemland.
Klampning i all ära, men i det här fallet hjälpte det föga.

”Klamp-bilen” tillbaka på Gotland

Hökerums Bygg: ”Jag har koll”

Den 18 april klampades Gotlands första ekipage, fick sanktionsavgift som betalades och sedan lämnade bilen ön. Nu är den tillbaka igen och kör samma gods.

Klampades för fusk med helgvilan

Två förare från Litauen chansade på att strunta i helgvilan. Något som inte gick hem. Istället blev det en klamp på hjulet samt rast och vila på stället.

Ekipage körde iväg efter 24 timmars klampning – utan att betala

Tre ekipage klampas i Västmanland, men avgifterna uteblir. När de låses upp, kör två av dem iväg. Även i Helsingborg nyligen, betalades inte avgiften in inom ramen för den 24-timmarsbegränsning som gäller, men i det fallet stannade ekipaget kvar och förskottet betalades.

Regeringen skärper tonen om beställaransvar och klampning

Regeringen har idag gett Transportstyrelsen i uppdrag att följa upp genomförda reformer och utreda sju aktuella frågor inom yrkestrafiken. Prioritet har givits till att utreda frågan om ett skärpt beställaransvar, detta ska redovisas redan i mars 2016.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Makedonsk ”smitare” åkte fast igen – släpptes av åklagare

Chauffören stack från en norsk kontroll på Svinesund i våras. En månad senare, i maj, stoppas han i Helsingborg – och blir klampad. Nu har han dykt upp igen på Svinesund. Han som för några månader riskerade ett års fängelse för att ha smitit från norsk polis lyckas återigen slippa undan. Den här gången tack vare en norsk åklagare som valde att lägga ner ärendet.
- Vi är uppgivna, säger Øyvind Grotterød, tillförordnad chef på Statens vegvesen, Svinesund.

Klampning ”på riktigt” – 24-timmarsgränsen försvinner

Tidsgränsen för klampning, som idag är 24 timmar, kommer att försvinna.
- Ett litet steg för mänskligheten men ett stort och viktigt steg för åkerinäringen och trafiksäkerheten, kommenterar en glad Erika Svanström, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag, SÅ.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant