Åter misstänkt för otillåtet cabotage

”Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig”

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Skriver egna fraktsedlar i hytten

”Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version”

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Akut brist på klampar i Helsingborg

Frågan som oftast diskuteras på temat "klampning" är hur länge det är rimligt att en klamp ska få lov att sitta kvar på ett fordon. Men i Helsingborg har man för tillfället ett helt annat problem, det råder nämligen akut brist på klampningsutrustning.

Bulgar skulle betala 84 000 för ”triss” i fusk – försvann med klampen

Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.

Nu får klampen sitta kvar tills böterna är betalda - i Storbritannien

Brittiska DVSA utökar möjligheterna att ta ut böter på plats även för överträdelser som begåtts tidigare. Utländska förare måste betala på plats eller få sina fordon fastlåsta tills betalning skett.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Par i tunga och dåligt säkrade plåttransporter

+ ett otillåtet cabotage

Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ”Lagar och regler ska följas”

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer – på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Estnisk flygfrakt med dåliga bromsar klampades

En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna – vilket ledde till klampning.

Körde bromslöst på drivaxeln - klampades

Under måndagen stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett vitryskt ekipage för kontroll. Föraren hade bra ordning på sina dokument. Värre var det med dragbilen han körde. Bilinspektörerna på plats konstaterade att bilen saknade allt vad bromsar heter på drivaxeln.

Polack klampades efter körtidsfusk

Under torsdagsmorgonen får redaktionen in ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.

Åkeriet har betalat – och bilen har ny bromsskiva

I Eskilstuna klampades i fredags ett helpolskt ekipage för såväl för många cabotageresor som sprucken bromsskiva. Polisen och bilinspektören släppte inte ärendet och idag är det klappat och klart.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant