EUT Transport & Logistik förklarar

”Svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut”

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

”Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig”

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Fem otillåtna cabotage under polisutbildning i Helsingborg

Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Ingen framgång för bulgariskt åkeri i förvaltningsrätten

Trafikpolisen i Västerås stoppade i februari förra året en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer vid Evelund sydväst om Sala. Polisen konstaterar att det rör sig om en inrikes transport – åkeriet hävdar att det handlar om en kombitransport.
Polisen håller inte med, några dokument som styrker en kombinerad transport finns inte och polisen bedömer transporten som ett otillåtet cabotage. Åkeriet tvingas därmed betala förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor, men väljer sedan att överklaga ärendet.

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.

Dokument från Transportstyrelsen förbryllar:

Cabotage blev kombitrafik i nya vägledningen

I höstas kom Transportstyrelsen ut med en ny vägledning om hur direktivet om cabotage- och kombitransporter skulle tolkas. I somras ändrades dock den nationella lagstiftningen efter att Näringsdepartementet satt ner foten då man ansåg att Transportstyrelsens tolkning var allt för snäv.
Den 15 september i år kom myndigheten därför ut med en ny tolkning/vägledning som går i fas med lagen. Trodde nog de flesta, i alla fall!

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

”Nyttjanderättsavtal – ett orosmoln”

Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.

DEBATTARTIKEL

Parkeringen ”ockuperades” - Men var det inte det vi ville?

Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...

Otillåtet cabotage i England - men inte i Sverige

Förra veckan stoppades i England ett ekipage som rapporterades för otillåten cabotagetrafik. Hade samma ekipage stoppats i Sverige, hade det rapporterats för olaga yrkesmässig trafik enligt Transportstyrelsens nya vägledning som trädde i kraft under oktober.

Kommissarie Erling Andersson:

Polisens cabotagetolkning bygger på önskemål om mer ”verkstad”

Transportstyrelsens nyligen publicerade tolkning av kombi- och cabotagetransporter fick många att höja på ögonbrynen. Tolkningen skiljer sig på åtminstone en väsentlig punkt från polisens och kan komma att innebära att en stor del av de transporter som hittills har rapporteras för olaga cabotage, i framtiden kan hamna på åklagarens bord – som olaga yrkesmässig trafik.
Men vems tolkning är rätt? Enligt kommissarie Erling Andersson har ingen fel.

DEBATTARTIKEL

IT-teknik ska stävja fusket

(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”

Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.

Regeringen ändrar i Yrkestrafikförordningen

Tommy Pilarp: ”Het potatis”

Regeringen ändrar i delar av Yrkestrafikförordningen kring ordalydelsen som rör kombidirektivet. Nu ska den svenska översättningen vara densamma som den ursprungliga engelska texten.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Möt polisen bakom DSV-storyn i Sundsvall

Den 7 oktober stoppas ett ekipage vid Njurunda utanför Sundsvall. Det är Norrköpings Transport AB:s bil, som rullar för DSV. Föraren har falska handlingar och häktas således. Möt Christoffer Hallgren, polisen som stoppade färden, och som hör till en av de som fortfarande orkar engagera sig och kämpar i motvind för att göra tillvaron bättre på er arbetsplats, vägen.

Konferens om kombitrafikens framtid

"Ser med oro på utvecklingen mot fler lastbilar"

Kombitrafiken - möjligheten att kombinera olika transportslag- drabbades av ett svårt bakslag när den största operatören CargoNet valde att lägga ner sin svenska verksamhet i höstas med slutligt datum den sista mars 2012.
Idag, den 1 mars, hålls en konferens på temat "Kombitransporter - Hinder och möjligheter" på Malmö Börshus

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant