Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Två chaufförer gripna för rattfylleri i Karlshamn

Två lastbilschaufförer stoppades i går (lördag) i en nykterhetskontroll i Stillerydshamnen i Karlshamn. De greps och sitter nu anhållna misstänkta för grovt rattfylleri.

Myndighetssamverkan satte stopp för två ”tunga” rattfyllor på ett dygn

I oktober 2004 körde en berusad ungersk lastbilschaufför ihjäl fem personer på E65 vid skånska Svedala. Detta efter att ha supit sig full på färjan till Sverige och därefter begett sig ut på motorvägen med sitt trailerekipage. Något som slutade i katastrof då sex personer fick sätta livet till.
Supandet på färjorna pågår än i dag och möjligtvis har Kustbevakningen, i samarbete med polisen och tullen, den här veckan förhindrat två repriser på Svedalaolyckan.

Aspiranter upptäckte stulna båtmotorer vid kontroll i Karlshamn

Under en kontroll av lastbilar på väg att lämna Karlshamn med färja upptäckte Kustbevakningens aspiranter fyra båtmotorer som misstänks vara stulna.

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
– Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

Trafikpolisen – mer efterlängtad än någonsin

Kustbevakningen har problem vad gäller personal. I alla fall om det inträffar större oljeutsläpp. Men det märker vi som allmänhet sannolikt bara i just ett sådant fall. Under normala förhållanden är vi mindre beroende av en väl fungerande kustbevakning.

Bulgarisk chaufför mörkade ADR-gods på Scandlinesfärja

Kustbevakningen: ”Saknade det mesta av säkerhetsutrustningen”

Under Kustbevakningens hamnkontroll i Helsingborg i går, stoppades bland annat ett bulgariskt ekipage, som åkt med färjan utan att föraren hade deklarerat sin farliga last av klass 5 och 8. I princip all nödvändig säkerhetsutrustning saknades, fordonet hade inte ens hållare för ADR-skylt. I Helsingborgs hamn blev det stopp för fortsatt färd.
- Oacceptabelt, säger rederiets fraktchef.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant