Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

"LKW"-chaufför misstänkt för drograttfylla sparkades

”Han är blockerad i vår förardatabas”

Den vingliga färden på riksväg 21 och vidare ut på E4 krävde två polisinsatser innan resan tog slut för föraren som senare anhölls misstänkt för grovt rattfylleri. Sjukdom angav åkeriet, men nu har speditören fått klarhet i vad som hänt och vidtagit åtgärder.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage

Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.

Flera frågetecken kring stoppad LKW-transport

Den 15 december stoppades ett ekipage som var på väg till Floby av trafikpolisen i Helsingborg. Trailern tillhör LKW Walter, dragaren är svensk och tillhör Nadi Resid i Bunkeflostrand. Bakom ratten satt en makedonsk förare med makedonskt medborgarskap och ett körkort utfärdat i hemlandet. Därmed stoppade polisen ekipaget från fortsatt färd.

LKW i nytt cabotage-trubbel

I fredags stoppades ett LKW-ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Bristande dokumentation ledde till att åkeriet gjorde sig skyldig till olaga cabotage. Men betalningen skulle dröja, chauffören övergav sedermera lastbilen och på måndagen stod den fortfarande kvar utanför polishuset i Helsingborg...

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Två förare i samma lastbil – ingen fick köra

En ledig chaufför och tillika Proffsläsare, promenerade i morse med sin hund längs polishuset i Helsingborg. Utanför myndigheten noterar han ett bulgariskt lastbilsekipage med hjulklampar. Han fotograferar ekipaget och skickar bilden till redaktionen, med den korta frågan, "Vad har hänt här, tro?".
Vi vidarebefordrar frågan till trafikpolisen och Proffs fortsätter därmed arbetet med att sätta "Transportfusket i fokus"!

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Inget semestertempo hos Skånepolisen

”Tre olagliga cabotage på två veckor”

Sommar- och semestertider betyder ofta att polisens övervakningsarbete går på sparlåga. Men faktum är att det trots allt avslöjas en rad oegentligheter i trafiken. Bara i och runt Helsingborg har man på senare tid tagit tre ekipage som sysslat med olaga cabotagetrafik.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Ska vi börja vänja oss vid den här synen, LKW?

Det blev en dyr historia för det bulgariska åkeriet som skickade iväg en makedonsk chaufför till Sverige, som bland annat saknade arbetstillstånd. Totalt resulterade bristerna i en nota på 45 500 kronor. Och en gul klamp på framhjulet.
Förvirringen tycks dessutom vara total när vi kontaktar LKW Walter för en kommentar.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Bulgariskt fuskåkeri riskerar förlora tillstånd

I söndags stoppade polisen ett bulgariskt trailerekipage på Hallandsås, på gränsen mellan Skåne och Halland. Obetald vägavgift och inget arbetstillstånd för den makedonske chauffören konstaterades av bilinspektören på plats.
Nu riskerar åkeriet att förlora sina tillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant