Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Nytt regeringsuppdrag:

Lätta transporter ska kartläggas

Omfattningen av godstransporterna i svenska städer förväntas öka i framtiden när städerna växer och logistikkedjor förändras, bland annat till följd av ökad e-handel. Mer kunskap om hur mycket som transporteras i stadsmiljöer, hur och var transporterna sker, och vad som transporteras behövs. Regeringen har därför beslutat att i dag ge Trafikanalys i uppdrag att ta fram tänkbara källor och befintliga modeller för att skapa ett bättre kunskapsunderlag om distributionsfordons och lätta lastbilars transporter.

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.

Transportstyrelsen reder ut begreppen:

Det här gäller för resor till och från lastbilen

Den tragiska bussolyckan som nyligen inträffade, har bland annat aktualiserat frågan om vad som är att betrakta som arbetstid eller inte när man reser till arbetsplatsen för att hämta sin lastbil eller buss.

Hovrättens dom öppnar dörrar för rättsväsendet

Morell: ”Sätter tydligt riktmärke”

Åtal om företagsbot för brott mot förordningen om kör- och vilotider mot det rumänska åkeriet som ertappats med en manipulerad färdskrivare, ledde till fällande dom i tingsrätten utan att åkeriet erkände brottet. Domen överklagades till hovrätten som gick på åklagarens linje och höjde beloppet på boten.
- Domen ger en tydlig signal till de som sätter i system att fuska, eller till de som umgås med tanken att göra detsamma, säger Thomas Morell, sakkunnig hos Sveriges Åkeriföretag.

Trafikutskottet vill se strategi om trafiksäkerhet

En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att se till att en sådan strategi tas fram.

Åkeriförbund befarar transportkaos efter Brexit

RHA: ”Brist på kompetens”

På senare tid har det till och från varit brist på sallad i butikshyllorna i de flesta länder som importerar denna vara. I England har det väckt framtida farhågor inför Brexit.

Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna

Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.

Bilinspektör ryter till i brev till beslutsfattarna

”Uppenbar olikhet inför lagen är oacceptabelt”

När två ärenden på kort tid av åklagare läggs ner med motiveringen att det inte går att lagföra de utländska åkerierna, rann bägaren över hos bilinspektör Roger Ogemar i Västerås varpå han skrev ett brev till våra beslutsfattare.

Chaufför som greps för andra gången var drogad - igen

I maj 2016 körde en drogad, holländsk chaufför mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt jagade polisen honom med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör. Han greps igen, förhördes och släpptes på nytt.
Nu visar det sig att han även vid det senaste gripandet var drogad.

DEBATTARTIKEL

Transportstyrelsen får backa om ”hyttvila”

I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.

Positivt med proaktiva åklagare

Inom rättsväsendet, alltifrån polisen till domstolarna, händer mycket. Varje dag något att glädjas åt eller – dessvärre – att reta sig på. För att börja med något glädjande, till och med mycket glädjande, är att framhålla när åklagare proaktivt ligger på inom ett eftersatt område som gäller trafiksäkerhet. 

Åklagaren som ska ta hand om storfuskarna

”Jag är förväntansfull”

Sedan ett par år tillbaka har handläggning av trafikärenden koncentrerats till Östersund och Karlskrona som fått särskilda trafikenheter. Nu är det dags att utveckla verksamheten till att omfatta även företagsböter.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Normhållarnas tidevarv synes vara ute””

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant