Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

DEBATTARTIKEL

"Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt"

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Mobil däckverkstad på Håby Rasta väcker känslor

Platschefen: ”Förmodar att de betalar”

När vintern nalkas, förvandlas delar av lastbilsparkeringen till däckverkstad för ett utländskt åkeri. Smattrande mutterdragare, brummande kompressor och högljudda samtal och andra ljud, stör lugnet för dem som betalat för att vila tryggt.

Nya mobilitetspaketet – som att öppna Pandoras ask?

Nyligen diskuterades vägtransportbranschens situation under en paneldebatt i Ljungby (läs mer om debatten på sidorna 4-5). Ämnena rörde så klart mycket vid EU:s förslag till det nya mobilitetspaketet och politikernas syn på bland annat cabotagereglerna. Det finns som bekant en del politiker som gärna ser ett liberalare regelverk för just cabotaget.
Frågan är om man riktigt har förstått att i samma ögonblick som man slutar räkna antalet inrikes transporter, är det högst troligt att man öppnar Pandoras ask på riktigt. Åtminstone om man inte ställer tydliga krav på att lastbilen ska återvända hem efter de fem dagar som man nu vill tillåta en utlandsregistrerad lastbil att köra cabotage.
Det kravet ställer man inte i förslaget som man nu har lagt.

Cabotagemiss kostade polskt åkeri 40 000

”Skolexempel på hur reglerna utnyttjas”

Måndagskvällens fordonskontroll vid Långeberga i Helsingborg gav "nätet fullt". Bland annat vinkades en polsk dragbil in. Och som skulle visa sig körde otillåtet cabotage.
- Ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren, som samtidigt understryker att speditören rent juridiskt inte har brutit mot några regler.

SÅ: "EU:s vägpaket kör åt rätt håll"

Sveriges Åkeriföretag välkommar de förslag som EU nu lyfter fram för att öka trafiksäkerheten för tunga transporter, minska föroreningarna och förbättra de sociala vilkoren för de anställda. Men det finns också områden som man är mer tveksamma till.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

VÄGTRANSPORTPAKETET

Vägtransportpaketet:

PROFFS har läst förslaget - som blir offentligt i morgon

Proffs har redan nu tagit del av EU-kommissionens lagförslag i sin helhet. Här berättar vi om de viktigaste punkterna, kryddat med kommentarer från Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD).

VÄGTRANSPORTPAKETET

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

VÄGTRANSPORTPAKETET

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Agorà MT besökte EU-högkvarteret

Italiensk delegation i Bryssel gav röst åt Här stannar Sverige

Här Stannar Sverige, HSS, röst har åter hörts i Bryssel då deras italienska motsvarighet 23 februari var på möte i Bryssel och förde fram för dem och HSS gemensamma krav.

Lastbilschaufför dömd för brott mot mobilförbudslagen

Nyköpings tingsrätt har dömt en 37-årig lastbilschaufför för brott mot den nya mobilförbudslagen. Domen är den första i sitt slag, och påföljden blev böter på 1 500 kronor .

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant