Konferens med fokus på parkeringsplatser

”Var ska arton mil lastbilar parkera?”

Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.

25-timmarsgräns ska få bort ”campande” chaufförer från danska rastplatser

Den danska regeringen har beslutat att införa en 25-timmarsbegränsning för parkering av lastbilar på de statliga rastplatserna på landets motorvägsnät. Samtidigt vill man höja böterna för lastbilar som trotsar förbudet. Med detta vill man förhindra att lastbilar långtidsparkerar på de danska rastplatserna.

Inga fler mobila däckverkstäder hos Rasta

Tervaniemi: ”Ska inte få förekomma”

Verksamheten som pågår på Rasta Groups enheter, ska vara Rastas egna. Vare sig slangning av diesel eller däckverkstäder ska bedrivas på deras mark. Oegentligheter vill de få kännedom om direkt när sådana sker.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Anders Facebookgrupp hjälper dig att hitta parkeringar

Med hjälp av en Googlekarta och Facebookgruppen Parkering, vill Anders Armgren underlätta för chaufförer att hitta platser att parkera på och att tillfälligt ställa av ett släp. Du kan också vara med och utveckla kartan.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

Det är skillnad på miljöfråga och miljöfråga i Laholm

Semesterperioden är kommen. För många är detta årets höjdpunkt och andningshålet som vi alla behöver för att ladda batterierna inför den mörkare årstiden.
När den här tidningen kommer ut har Proffsredaktionen växlat ner och intagit ”viloläge”. Men ett och annat lastbilsrelaterat jippo besöker vi ändå. För vårt stora, personliga intresses skull.

Girteka körs på porten av Kiruna kommun

Trafikingenjören: ”Vi jobbar på en lösning”

Omfattande parkeringsproblem i Kiruna ledde efter en dialog mellan Girteka och kommunen till en lösning då en annan plats anvisades. Nu stänger kommunen platsen.

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.

Åkerijättar tycker till om parkeringsproblemen

Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.

Kreiss om parkeringsproblemen:

”Varför har ingen tagit kontakt med oss?”

Parkeringsproblemen i Ängelholm fortsätter att eskalera och har under det senaste halvåret antagit oanade proportioner. Nedskräpningen ökar, bränsle tankas och tomgångskörningen är nu omfattande.

DEBATTARTIKEL

Parkeringen ”ockuperades” - Men var det inte det vi ville?

Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...

Världens näst största lastbilsparkering planeras i Kent

Problemen vid Dover-Calais har fått det engelska parlamentet att planera en gigantisk lastbilsparkering för att lätta på vägkaoset som uppstår i Kent när färjetrafiken störs. Det kan innebära en satsning på 250 miljoner pund.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant