Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

EKOL: ”Vi tar verkligen detta mycket allvarligt”

Vi har vid ett antal tillfällen tidigare skrivit om den turkiska speditören. Före jul och under mellandagarna har företaget tagit stor plats i vårt mediala utrymme. Vi har nu talat med deras Nordenansvarige.

Ekol i ytterligare ett cabotageärende

Den turkiska speditörens namn har under storhelgerna blivit välbekant. Nu skrivs ytterligare ett kapitel efter att polisen i Östersund klampade ett av Ekols trailerekipage för otillåten cabotagetrafik.

Par i tunga och dåligt säkrade plåttransporter

+ ett otillåtet cabotage

Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.

Åklagare yrkar på 150 000 i företagsbot för manipulation

Trafikpolisen i Helsingborg börjar sitt arbetspass med att ta in två trailerekipage för kontroll på Långeberga. Därmed hade man att göra resten av dagen, och lite till. De två ekipagen körde båda otillåtet cabotage. Det ena hade dessutom en manipulerad färdskrivare.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

”Transportstyrelsens fel att unga inte vill bli chaufförer”

Först och främst vill jag önska er alla en riktigt God Fortsättning på det nya året!
Ett nytt år – ett helt oskrivet blad ligger framför oss, låt oss förvalta det väl! Det gamla året då, vad kan vi lära oss av det? En hel del faktiskt, och lägger vi till ytterligare några år bakåt i tiden får vi en rejäl historielektion.

Mälarfresh Food står för årets överlastrekord

Att köra grönsaker är uppenbarligen ett tungt jobb. Från Västerås levererar man ett rekord för överlast i Västmanland. En toppnotering som antagligen står sig året ut - och längre.

Två Ekol-förare visade samma CMR vid poliskontroll

Vi har på senare tid skrivit artiklar om turkiska Ekol. Och transportören fortsätter att hålla redaktionen – och polisen – sysselsatt. Den här artikeln tar avstamp i den artikel som vi publicerade den 22 december.

Ekol-ekipage fast för otillåtet cabotage

Turkiska Ekol blev nyligen föremål för kontroll av trafikpolisen i Västerås. En kontroll som hittills renderat i 43 000 kronor i böter och sanktionsavgift för föraren och företaget.
Pengarna har betalats, men är historien slut? Nej, inte riktigt än...

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant