Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Åklagare yrkar på 150 000 i företagsbot för manipulerad skrivare

När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden ”Sabotage maskinvara”, förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck. Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning som nu renderat i en stämningsansökan. Kammaråklagare Mikael Bäckström yrkar i den på en företagsbot om 150 000 kronor.

Tillståndsmiss satte stopp för Victors transport

”Gör man fel måste man stå för det”

Stockholmspolisens lastsäkringskontroll av en betongtransport slutade med stopp för fortsatt färd och trailern med last fick ställas av eftersom fordonet saknade trafiktillstånd. PROFFS har talat med åkeriet och med uppdragsgivaren för att ta reda på vad som låg bakom det som hände.

Stor förvirring kring överlastad biltransport

För långt, för tungt, för brett eller med andra brister. Det kan vara svårt för en chaufför att neka utföra ett olagligt uppdrag. Valet kan ibland stå mellan risken att få böter eller att säkert få sparken.

Myndighetssamverkan satte stopp för två ”tunga” rattfyllor på ett dygn

I oktober 2004 körde en berusad ungersk lastbilschaufför ihjäl fem personer på E65 vid skånska Svedala. Detta efter att ha supit sig full på färjan till Sverige och därefter begett sig ut på motorvägen med sitt trailerekipage. Något som slutade i katastrof då sex personer fick sätta livet till.
Supandet på färjorna pågår än i dag och möjligtvis har Kustbevakningen, i samarbete med polisen och tullen, den här veckan förhindrat två repriser på Svedalaolyckan.

Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?

Olagliga transporter, osurrat gods, drogade/onyktra chaufförer, chaufförer som inte får lov att vistas i landet, chaufförer som försöker mörda sina kollegor... Sedan vi gav ut det förra numret av Proffs har det hänt en hel del längs våra svenska vägar. Det vet du som följer oss på nätet.
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Dom i Helsingborgs tingsrätt:

Två dömda för ordinarie veckovila i hytten

Att som chaufför ha rätt att hålla sin ordinarie veckovila i hytten har delat upp både branschen och de kontrollerande myndigheterna i Sverige i två "läger". De som anser att det är okej och de som menar att det går helt emot gällande bestämmelser.
Nu har Helsingborgs tingsrätt sagt sitt. Det är inte lagligt och fäller därför två chaufförer från Ukraina för brott mot kör- och vilotidsförordningen.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant