Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Färre poliskontroller ger carte blanche för vägbuset

Den negativa trenden på statistiken kring polisens trafiksäkerhetskontroller, fortsätter att rasa i allt snabbare tempo och med rådande situation inom polisen i Sverige, är det svårt att se hur den nedåtgående spiralen ska kunna stoppas.

”Staten och näringslivet möter behoven på olika sätt”

Nu börjar semesterperioden för många av landets arbetare. Självklart måste vi få lov att unna oss några veckors ledighet, för att ”ladda batterierna”.
Men vissa samhällsfunktioner kan knappast ställas på sparlåga. Till exempel ökar behovet av vissa tjänster och produkter under sommarmånaderna, vilket så klart blir påtagligt för alla yrkeschaufförer. Givetvis minskar även transportbehovet på många håll, då tillverkningsindustrin drar ner tempot.

DEBATTARTIKEL

Trafikpoliser säger upp sig – ingen gör något

”Grattis polismästaren i Dalarna – du är sämst i landet!”

Som väntat har Christoffer Hallgren slutat vid trafikpolisen i Sundsvall. Det är ett hårt slag mot den centrala trafikutbildningen. Christoffer är fullt specialistutbildad inom trafikområdet och har lång praktisk erfarenhet av kontroll av yrkestrafik. Dessutom har han erfarenhet från att leda och genomföra alla polisens centrala trafikutbildningar.

DEBATTARTIKEL

Trafikpolisen borta om 10 år?

En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.

MÅNADENS LEDARE

Polisen – en självkannibaliserande organisation

Den som följer våra artiklar på nätet, har antagligen noterat att vi haft stort fokus på trafikpolisens arbete mot olagliga transporter. Skånepolisen, Helsingborgspolisen i synnerhet, har tagit på sig ledartröjan för antalet rapporterade, olagliga cabotagetransporter.

Ygeman svarar på Berghedens ”trafikpolisfrågor”

Den interpellation som Sten Bergheden (M) skickat till inrikesminister Anders Ygeman (S) har nu besvarats. Men svaren är något som föga imponerar på Bergheden.
- Han svarar inte på frågan om hur trafikpolisen ska klara sitt jobb. Det verkar inte ens som att han har läst den utredning som trafikpolisen gjort, kommenterar Bergheden.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant