MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

”Ögonöppnare” i riksdagen när bilinspektör kom på besök

Sanktionsavgifter på alla trafikbrott, omformulera reglerna kring klampning, bilinspektörers befogenheter och vad ska polisen använda de årliga 25 miljonerna till, var några ämnen som bilinspektör Roger Ogemar från Västerås tog upp under frukostmötet i riksdagshuset den 31 maj.

Nytt regeringsuppdrag:

Lätta transporter ska kartläggas

Omfattningen av godstransporterna i svenska städer förväntas öka i framtiden när städerna växer och logistikkedjor förändras, bland annat till följd av ökad e-handel. Mer kunskap om hur mycket som transporteras i stadsmiljöer, hur och var transporterna sker, och vad som transporteras behövs. Regeringen har därför beslutat att i dag ge Trafikanalys i uppdrag att ta fram tänkbara källor och befintliga modeller för att skapa ett bättre kunskapsunderlag om distributionsfordons och lätta lastbilars transporter.

Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag

Nokian: ”Däckens kondition viktigast”

Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

Trafikutskottet vill se strategi om trafiksäkerhet

En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att se till att en sådan strategi tas fram.

DEBATTARTIKEL

Branschens främsta fråga: - Vart är vi på väg?

I statstelevisionen sänds på fredagskvällarna en frågesport där programledarna ställer den inledande frågan – vart är vi på väg?
Det är inte enkom fredagskvällarna som liknar en frågesport, tyvärr! Hela samhällsstrukturen är ju bokstavligt talat på väg att rämna och våra politiker tycks fjärma sig allt mer från verkligheten. Man kan med rätta ställa sig frågan – vart är Sverige på väg?

Regeringen i Parismöte om schysta villkor i åkeribranschen

Idag deltar representanter från den svenska regeringen på ett möte i Paris om arbetsvillkoren i åkeribranschen som den franska regeringen bjuder in till. Regeringsrepresentanter från Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Österike, Luxembourg och Italien medverkar.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell

Nyårskrönika - eller tankar inför det nya året

Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?

DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M):

Ge svensk åkerinäring en ärlig chans!

Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.

Bergheden (M) kräver svar av Anders Ygeman (S):

Vad tänker du göra för att minska fusket?

Moderaten Sten Bergheden skriver till inrikesminister Anders Ygeman (S) och belyser hur fusket inom åkeribranschen tar sig olika uttryck. Han ger exempel på förare som kör med falska körkort, chaufförer som saknar behörighet och kunskap om att framföra tunga fordon.

Het debatt om beställaransvar i Malmö

Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.

Big Bang-arrangörerna nöjda med manifestationen

Här stannar Sverige får nu öppet stöd av Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet. Tillsammans har parterna författat en skrivelse som innehåller de gemensamma kraven man ställer på politikerna. I sällskap av femtontalet lastbilar, anlände man till riksdagens öppnande för att personligen överlämna skrivelsen.

Här rullar lastbilarna med branschens viktigaste last

BIG BANG – MED DESTINATION RIKSDAGEN

Nu rullar de första ekipagen mot riksdagshuset. Manifestationen ”Big Bang”, initierad av Här stannar Sverige (HSS) och som har stöd från både Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet, välkomnas av ledande politiker. 

Dansk fokus på schyst konkurrens

Den danske transportministern, Hans Christian Schmidt träffade idag EU:s kommissionär för transportfrågor, Violeta Bulc. Under mötet framhöll Schmidt vikten av att prioritera löner och arbetsförhållanden i bland annat vägtransportbranschen.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant