Premiär för Vito som elbil

Mercedes kommer inom kort att erbjuda alla sina transportbilsmodeller med eldrift. Starten sker med den nyligen visade mellanklassmodellen eVito som kommer att börja levereras till tyska kunder under 2018. 
Räckvidden är tillräckligt lång för att klara av de flesta innerstadstransporter.

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Nytta och nöje kombineras i Volvohytten

Genom att kombinera ljud- och underhållningsanläggningen i hytten med navigeringssystemet och vagnparkshanteringssystemet har Volvo Lastvagnar skapat ett helintegrerat system som styrs via pekskärm, röststyrning och knappar på ratten. Och det är lättanvänt, skriver man i ett pressmeddelande.

Transics lanserar smart verktyg för fjärrdiagnos

Transics International presenterade nyligen en nyhet som de säger kan spara både pengar och tid. Ett verktyg för fjärrdiagnos som är helt märkesoberoende.

Volvos lanserar chassiunika förarhandböcker för smarta telefoner

Smarta telefoner, surfplattor och datorer finns snart nog i varenda lastbilshytt. Något som bland annat Volvo Lastvagnar har förstått och därför har man nu lanserat förarhandböcker i ett nytt utförande, just för nyss nämnda it-prylar. Tanken är att alltid ge kunder, förare och mekaniker tillgång till uppdaterad, chassiunik information oberoende av tid och plats.

Nästa generation dumper från Zetterbergs

Sedan 1,5 år tillbaka har Zetterbergs Industri AB arbetat med att ta fram en ny generation av sin dumperkorg. Som namnet ZD4 antyder är det generation 4 av företagets klassiska dumperkorg.
Det handlar om en rakt igenom ny konstruktion, där man har kombinerat erfarenheter från tidigare konstruktioner med ny teknik och ny kunskap, förklarar man i ett pressmeddelande.

Scanias nya 450-motor efterbehandlar med SCR

Scania breddar sitt program med Euro 6-certifierade last­bilsmotorer ytterligare. Alla de som behöver 450 hästkrafter kan nu välja mellan två versioner av Scanias 13-litersmotor i den effektklassen. I sitt senaste utförande använder den enbart SCR-teknik för efterbehandlingen och förväntas därmed bli ett starkt alternativ för många kunder, inte minst fjärrbilsåkare, spår Scania.

Effektivare och snålare retarder från Scania

Många lastbilar har någon form av tillsatsbroms. Scanias kunder har under snart två decennier erbjudits en hydraulisk retarder, som bland annat innebär besparingar tack vare minskat underhållsbehov av lastbilens ordinarie bromssystem.
I sitt senaste utförande frikopplar retardern sig automatiskt när den inte arbetar för att spara bränsle. Och den har nu dessutom blivit än kraftfullare, enligt Scania.

Bussbygg satsar på ATP-klassade skåp

Bussbygg avslutar sitt SOR-samarbete och satsar på egentillverkade ATP-klassade skåp för distribution med flera temperaturzoner.

13-liters biodieselmotorer i Scanias Euro 6-program

Scania introducerar två 13-liters lastbilsmotorer för Euro 6 som kan köras på valfri blandning av diesel, ända upp till 100 procent biodiesel (EN 14214). De nya biodieselmotorerna baseras på de moduluppbyggda sexcylindriga motorerna på 450 och 490 hk.

Ny uppfinning räddar katalysatorn

Ett problem som moderna lastbilar kan råka ut för så här års är klumpbildning i AdBlue. En följd av det kan bli förstörd katalysator. Nu menar KTH-forskaren Sara Sebelius att hon har lösningen, som stavas ProppaBort.

Scania byter skivbromsleverantör

Scania byter leverantör av skivbromsar. Nästa år är det Meritors produkter i ELSA225H-serien, som sitter på Scanias lastbilar och bussar, skriver Meritor i ett pressmeddelande.

Kan du inte låsa in godset - lås fast det istället

Kan du inte låsa in godset, kan du numera istället låsa fast godset. Detta med Lockstraps, som lite förenklat är ett spännband med kombinationslås.

Bränslebesparande nyhet från Scania

Frihjul eller inte - lastbilen bestämmer!

Under den här hösten introducerar Scania ett nytt bränslebesparingssystem, Eco-roll, som har potential att sänka åkeriernas bränslekostnader med upp till två procent. Eco-roll räknar nämligen ut när en lastbil ska ta hjälp av tyngdlagen för att rulla i friläge i nedförsbackar.

Trux-prylar till nya Streamline

Nu rullar Trux ut sitt tillbehörssortiment av frontskydd och ljusbågar till Scanias nya Streamline.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant